Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/72865
Title: Yo, tú, él, ella… Experiencias de aula: la educación literaria promueve la igualdad
Other Titles: I, You, He, She ... Classroom Experiences: Literary Education Promotes Equality
Authors: Hernández Quintana, Blanca Ángeles 
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
570107 Lengua y literatura
Keywords: Igualdad
Canon
Educación literaria
Experiencias
Experiences
Literary education
Equality
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Granada
Journal: Revista de Educacion 
Abstract: La educación literaria, además del desarrollo de destrezas cognitivas, debe fomentar la capacidad crítica del alumnado para que pueda tomar conciencia, entre otras cuestiones, de la desigualdad existente entre hombres y mujeres. La lectura se convierte en un instrumento idóneo para promover la igualdad de género y erradicar los estereotipos sexistas dentro y fuera de las aulas. A través de la selección de lecturas, la revisión y ampliación del canon literario, las experiencias de aula, que se presentan, pretenden no solo visibilizar la labor y la aportación de las escritoras al mundo de la literatura, sino que también ofrecen lecturas alternativas que promulguen nuevos modelos de identificación, más justos e igualitarios, para ellas y para ellos. Bajo estas reflexiones, desarrollamos una serie de propuestas de intervención didáctica, desde el área de Lengua y Literatura, dirigidas al alumnado universitario que se prepara para ser futuro docente tanto de educación Primaria como de Secundaria.
Literary education, in addition to the development of cognitive skills, should foster the critical capacity of students so that they can become aware, among other issues, of the inequality between men and women. Reading becomes an ideal instrument to promote gender equality and eradicate sexist stereotypes inside and outside the classroom. Through the selection of readings, the revision and expansion of the literary canon, the classroom experiences, which are presented, aim to not only make the work and the contribution of the writers to the world of literature visible, but also offer alternative readings that enact new models of identification, more just and egalitarian, for them and for them. Under these reflections, we developed a series of proposals for didactic intervention, from the area of Language and Literature, aimed at university students who are preparing to be future teachers of both Primary and Secondary education.
URI: http://hdl.handle.net/10553/72865
ISSN: 0214-0489
Source: Revista de educación de la Universidad de Granada[ ISSN 0214-0489] (26), p. 237-256
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7224915
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (160,89 kB)
Show full item record

Page view(s)

14
checked on Jul 4, 2020

Download(s)

4
checked on Jul 4, 2020

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.