Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/72865
Title: | Yo, tú, él, ella… Experiencias de aula: la educación literaria promueve la igualdad | Other Titles: | I, You, He, She ... Classroom Experiences: Literary Education Promotes Equality | Authors: | Hernández Quintana, Blanca Ángeles | UNESCO Clasification: | 58 Pedagogía 570107 Lengua y literatura |
Keywords: | Igualdad Canon Educación literaria Experiencias Experiences, et al |
Issue Date: | 2019 | Publisher: | Universidad de Granada | Journal: | Revista de Educacion | Abstract: | La educación literaria, además del desarrollo de destrezas cognitivas, debe fomentar la capacidad crítica del alumnado para que pueda tomar conciencia, entre otras cuestiones, de la desigualdad existente entre hombres y mujeres. La lectura se convierte en un instrumento idóneo para promover la igualdad de género y erradicar los estereotipos sexistas dentro y fuera de las aulas. A través de la selección de lecturas, la revisión y ampliación del canon literario, las experiencias de aula, que se presentan, pretenden no solo visibilizar la labor y la aportación de las escritoras al mundo de la literatura, sino que también ofrecen lecturas alternativas que promulguen nuevos modelos de identificación, más justos e igualitarios, para ellas y para ellos. Bajo estas reflexiones, desarrollamos una serie de propuestas de intervención didáctica, desde el área de Lengua y Literatura, dirigidas al alumnado universitario que se prepara para ser futuro docente tanto de educación Primaria como de Secundaria. Literary education, in addition to the development of cognitive skills, should foster the critical capacity of students so that they can become aware, among other issues, of the inequality between men and women. Reading becomes an ideal instrument to promote gender equality and eradicate sexist stereotypes inside and outside the classroom. Through the selection of readings, the revision and expansion of the literary canon, the classroom experiences, which are presented, aim to not only make the work and the contribution of the writers to the world of literature visible, but also offer alternative readings that enact new models of identification, more just and egalitarian, for them and for them. Under these reflections, we developed a series of proposals for didactic intervention, from the area of Language and Literature, aimed at university students who are preparing to be future teachers of both Primary and Secondary education. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/72865 | ISSN: | 0214-0489 | Source: | Revista de educación de la Universidad de Granada[ ISSN 0214-0489] (26), p. 237-256 | URL: | http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7224915 |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
185
checked on Nov 9, 2024
Download(s)
130
checked on Nov 9, 2024
Google ScholarTM
Check
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.