Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/jspui/handle/10553/149141
Title: Educación en valores desde la Didáctica de las Ciencias Sociales. Estudio de caso en Formación Inicial
Other Titles: Values Education through Social Sciences Didactics: A Case Study in Initial Teacher Training
Authors: Chávez Santana, Itahisa 
Lozano Mas, María Yazmina 
UNESCO Clasification: 5801 Teoría y métodos educativos
5802 Organización y planificación de la educación
Keywords: Educación en valores
Didáctica de las Ciencias Sociales
Formación Inicial del Profesorado
Educación Primaria
Estudio de caso, et al
Issue Date: 2025
Journal: REIDICS 
Abstract: La Educación en valores es fundamental en el área de Ciencias Sociales, y desde esta perspectiva, la formación inicial docente es necesaria para que el futuro profesorado afronte su enseñanza de forma solvente, pues en muchas ocasiones se ve mediatizada por sus propias concepciones al respecto. Se presenta un estudio de caso llevado a cabo con alumnado del grado de Educación Primaria de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, a partir de una metodología mixta que combina análisis cualitativo y cuantitativo mediante un cuestionario de preguntas con respuesta abierta. El análisis de las respuestas muestra que, para el alumnado participante, el sistema de valores se forma a partir de la combinación de entre dos y tres variables, entre las que no incluyen como más importante la educación, y que entienden el espacio geográfico como aquel entorno a partir del que se conforma una cultura, resultado del desarrollo histórico y la adaptación, y este proceso conlleva la asunción de una serie de valores. De esta forma, este estudio ha puesto de manifiesto la necesidad de profundizar con el alumnado en formación inicial no solo el concepto de “valores” o los tipos de valores, sino su integración en sociedades multiculturales caracterizadas por sistemas de valores entre los que puede haber muchas diferencias, e incluso, contradicciones.
Values education constitutes a core component within the field of Social Sciences. From this standpoint, initial teacher education is crucial in equipping future educators with the necessary competencies to address its teaching effectively, particularly given that their own beliefs and preconceptions often mediate their instructional approaches. This article presents a case study conducted with undergraduate students enrolled in the Primary Education degree programme at the University of Las Palmas de Gran Canaria. The study employed a mixed-methods design, incorporating both qualitative and quantitative analyses through a questionnaire featuring open-ended items. The findings indicate that the participating students perceive value systems as emerging from a combination of two to three variables, among which education is not regarded as the most significant. Moreover, they conceptualise geographical space as the environment through which culture is constructed—an outcome of historical development and processes of adaptation—which, in turn, entails the adoption of specific value systems. The study underscores the importance of addressing, within initial teacher education, not only the conceptual foundations of “values” and the typologies associated with them, but also their contextualisation and application within multicultural societies. Such contexts are frequently characterised by diverse—and potentially conflicting—value systems, necessitating a more critical and reflective pedagogical approach.
URI: https://accedacris.ulpgc.es/jspui/handle/10553/149141
ISSN: 2531-0968
DOI: 10.17398/2531-0968.17.126
Source: REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales [2531-0968], v.17, p. 126-143
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (412,19 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.