Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/74236
Title: | La reseña como puerta de entrada a los géneros académicos: Un estudio de caso | Other Titles: | The review as a gateway to academic genres: A case study | Authors: | Valdés León, Gabriel Sebastián Barrera, Luis G. |
UNESCO Clasification: | 570510 Sociolingüística 5701 Lingüística aplicada |
Keywords: | Academic Genres Academic Literacy Academic Review Language Teaching Alfabetización académica, et al |
Issue Date: | 2020 | Journal: | Formacion Universitaria | Abstract: | The objective of this study is to investigate the potential of the discursive gender review, as a training genre, in the transition process of first year pedagogy students towards a discursive domain of the academic field in which they are inserted. This study analyzes the results of the academic reviews produced by 36 first-year undergraduate students of the Spanish pedagogy at a Chilean, catholic, and private university. A rubric was used as an evaluation instrument that considered three sub-competencies: linguistic, discursive, and sociolinguistic. The results show that the implementation of a didactic unit with emphasis on the production of academic reviews from a sociocognitive and pragmalinguistic perspective allowed students to improve the quality of their writings, especially in aspects related to discursive and sociolinguistic competence. In conclusion, the results show a tendency that opens a field of study on the value of reviews in tertiary education. El objetivo de este estudio es indagar en el potencial que posee el género discursivo reseña, como género de formación, en el proceso de transición de estudiantes de pedagogía de primer año hacia un dominio discursivo propio del ámbito académico en el que se insertan. Se analizaron las reseñas académicas producidas por 36 estudiantes de primer año de la carrera de pedagogía en castellano de una universidad chilena, católica y privada. El instrumento de evaluación es una rúbrica con tres subcompetencias: lingüística, discursiva y sociolingüística. Los resultados muestran que la implementación de una unidad didáctica con énfasis en la producción de reseñas académicas desde una perspectiva sociocognitiva y pragmalingüística permitió que los estudiantes mejoraran la calidad de sus escritos en la competencia discursiva y sociolingüística. Se concluye que los resultados marcan una tendencia que abre un campo de estudios en torno al valor de la reseña en la educación terciaria. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/74236 | ISSN: | 0718-5006 | DOI: | 10.4067/S0718-50062020000400119 | Source: | Formacion Universitaria [EISSN 0718-5006],v. 13 (4), p. 119-128, (Agosto 2020) |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.