Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/52571
Title: Contenidos e incidencia en la práctica de la formación docente en Canarias
Other Titles: Content and impact in teaching practice of the teacher training in the Canary Islands
Authors: Alfageme González, M. Begoña
Arencibia Arencibia, Juan Santiago
Guarro Pallás, Amador
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
Keywords: Compulsory education
Education policy
Teacher training
Formación docente
Educación obligatoria, et al
Issue Date: 2016
Journal: Profesorado 
Abstract: En el marco de un proyecto coordinado financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad que persigue el análisis de las políticas educativas de la formación continua del profesorado de educación obligatoria, presentamos en este trabajo el punto de vista del profesorado de educación obligatoria sobre los contenidos de las actividades de formación realizadas, así como la incidencia que dicha formación ha tenido tanto en el aprendizaje docente, como en sus clases y en el aprendizaje del alumno. Así, aunque la fase de recogida de información y el proyecto están en la actualidad en curso, analizaremos los primeros datos recogidos en Canarias, utilizando como instrumento de recogida de información un cuestionario realizado ad hoc por el grupo de investigación que conforma el proyecto. Como conclusión se obtiene que los contenidos de la formación recibida por los docentes y la incidencia que tiene sobre su práctica son algo diferentes, además sorprende, por ejemplo, que dicha formación no tenga incidencia sobre el aprendizaje de los alumnos o que los contenidos que tratan la diversidad del alumnado sean mal valorados por los docentes
As part of a coordinated project funded by the Ministry of Economy and Competitiveness, project that pursues the analyses of educational policies on continuous training for compulsory education teachers, we present in this paper the teacher perspective on compulsory education training activities, and the impact such training has had firstly in teacher learning process and secondly in their classes and thestudent learning process. Thus, although the data collection phase and the project are currently in progress, we analyze the first data collected in the Canary Islands, using a questionnaire prepared by the research group -that is part of the project- as a tool for gathering information. We obtained that the contents of the training received by the teachers and the impact it has on their practice are somewhat different, it is also surprising, for example, that such training has a weak impact on the student learning process, or that the contents that deal on student diversity are poorly valued by teachers.
URI: http://hdl.handle.net/10553/52571
ISSN: 1138-414X
Source: Profesorado [ISSN 1138-414X], v. 20 (2), p. 40-54
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (329,6 kB)
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

2
checked on May 22, 2022

Page view(s)

13
checked on Apr 9, 2022

Download(s)

13
checked on Apr 9, 2022

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.