Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/45414
Title: Intercultural language learning: Cultural mediation within the curriculum of translation and interpreting studies
Authors: Clouet, Richard 
UNESCO Clasification: 57 Lingüística
5701 Lingüística aplicada
Keywords: Culture
Intercultural competence
Language learning
Mediation
Cultura, et al
Issue Date: 2008
Publisher: 1139-7241
Journal: Iberica 
Abstract: This paper addresses the interrelationship of languages and cultures in the process of learning/teaching English in Translation Faculties in Spain. The fact that languages cannot be separated from their social and cultural contexts of use is widely recognised nowadays. In addition, for the last decade, intercultural language learning has been highlighted as a main objective of language acquisition, the term “intercultural” implying a back-and-forth movement across languages and cultures, a development of an understanding of one’s own language and culture in relation to a second one. Building on a comprehensive review of the literature in the field of culture in language teaching, intercultural competence, and intercultural learning and teaching, the present paper aims at providing a framework for designing a curriculum for intercultural language learning and cultural mediation in Translation Faculties in Spain.
En el presente trabajo se estudia la interrelación entre lenguas y culturas en el proceso de enseñanza/aprendizaje del inglés en las Facultades de Traducción españolas. Hoy en día se reconoce la imposibilidad de enseñar una lengua fuera de su contexto social y cultural. Asimismo, en las últimas décadas, se ha hecho hincapié en el aprendizaje intercultural en el aula de idiomas como objetivo principal de la enseñanza de lenguas extranjeras. El término “intercultural” implica un movimiento de vaivén entre lenguas y culturas, el desarrollo de la comprensión de la lengua y cultura propias en relación con otra lengua y cultura. En este análisis partiremos de un repaso amplio de la investigación acerca del papel de la cultura dentro de la enseñanza de idiomas, de la competencia intercultural y de la enseñanza/aprendizaje intercultural, para posteriormente elaborar una propuesta didáctica que integre un aprendizaje intercultural en las Facultades de Traducción en España, insistiendo particularmente en la noción de mediación cultural.
URI: http://hdl.handle.net/10553/45414
ISSN: 1139-7241
Source: Iberica[ISSN 1139-7241],v. 16, p. 147-167
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (931,17 kB)
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

13
checked on Dec 15, 2024

WEB OF SCIENCETM
Citations

6
checked on Feb 25, 2024

Page view(s)

81
checked on Aug 10, 2024

Download(s)

35
checked on Aug 10, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.