Identificador persistente para citar o vincular este elemento: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/141263
Title: "Vete a barrer, niña". Gender-inclusive Language in the Subject Spanish Language and Literature
Authors: Galiana Hernández, Leticia Rita 
UNESCO Clasification: 57 Lingüística
58 Pedagogía
Keywords: Gender-Inclusive Language
Spanish Language And Literature
Project-Based Learning
Collaborative Learning
Compulsory Secondary Education, et al
Issue Date: 2024
Publisher: Adaya Press 
Conference: IX Congreso Virtual Internacional de Educación, Innovación y TIC (EdunovaTIC 2024) 
Abstract: This paper presents pedagogical materials for the study of gender-inclusive language and the Spanish grammar structures for it in the subject Spanish Language and Literature in the 1(st) course of Compulsory Secondary Education.In this sense, the learning objectives have been 1) learning about the notions of inclusive language in general and gender-inclusive language in particular, 2) promoting the use of non-sexist language in the classroom, 3) encouraging critical thinking related to the use of language, 4) avoiding gender inequality situations in the classroom, 5) dealing with diversity by respecting the different rhythms of learning. In order to achieve these objectives, I have applied active methodologies such as project-based learning and collaborative learning, as well as ICT tools. The competencies developed are reading and writing multimodal texts together with critical thinking and linguistic sensitivity.After using this pedagogical materials in the classroom, I have concluded that the objectives have been achieved: students have been able to recognize non-sexist language and also todevelop a guide for the use of gender-inclusive language in their classroom which helps them express their ideas and feelings in relation to gender equality, and they have also understood the complexity of the notions of gender equality and gender-inclusive language so that they can identify harmful behaviors in classroom interaction.
Presentamos una situación de aprendizaje diseñada para trabajar el lenguaje inclusivo no sexista, junto con las estructuras gramaticales del español más adecuadas para este, en el aula de la asignatura Lengua Castellana y Literatura del 1º de la Educación Obligatoria Secundaria (ESO). En este sentido, los objetivos de aprendizaje han sido son los siguientes: 1) contribuir al conocimiento del lenguaje inclusivo en general y del lenguaje no sexista en particular, 2) fomentar el uso no sexista de la lengua enel aula, 3) promover el pensamiento crítico relacionado con el uso de la lengua, 4) evitar situaciones de desigualdad en el aula y 5) atender a la diversidad respetando los distintos ritmos de aprendizaje. Para alcanzar estos objetivos, hemos aplicado metodologías activas (aprendizaje basado en proyectos y aprendizaje colaborativo), así como herramientas TIC. Algunas de las competencias que se han trabajado son la comprensión y la producción de textos orales y escritos multimodales, así como el pensamiento crítico y la sensibilidad lingüística. Tras la puesta en práctica se ha concluido que este material pedagógico ha cumplido con los objetivos de aprendizaje: el alumnado ha sido capaz de reconocer el lenguaje no sexista; además, ha elaborado una guía de uso de lenguaje no sexista para su aula que le ayuda a expresar ideas y sentimientos relacionados con la igualdad de género; y, por último, ha comprendido la complejidad de los conceptos de igualdad de género y lenguaje inclusivo que ayudarán a identificar conductas contrarias a la convivencia.
URI: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/141263
ISBN: 978-84-126060-5-8
Source: IX Congreso Virtual Internacional de Educación, Innovación y TIC (EdunovaTIC 2024) : conference proceedings, [ISBN 978-84-126060-5-8] , p. 565-567, (2024)
Appears in Collections:Actas de congresos
Adobe PDF (20,8 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.