Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/119205
Title: Inmunoterapias costeras: aprendizaje a través de la investigación
Other Titles: Coastal Immunotherapies
Authors: Sosa Díaz-Saavedra, José Antonio 
Alonso Rohner, Evelyn 
García Sánchez, Héctor 
UNESCO Clasification: 6201 Arquitectura
620103 Urbanismo
Keywords: Arquitectura
Urbanismo
Investigación
Costas
Paisajismo, et al
Issue Date: 2022
Publisher: Iniciativa Digital Politècnica Oficina de Publicacions Acadèmiques Digitals de la UPC
Project: Soft systems for progressive coastal adaptation to climate change 
Conference: X Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA 2022) 
Abstract: Entendiendo el carácter generalista de la docencia arquitectónica, cabe aplicar estrategias docentes deliberadamente sesgadas que acentúen determinados componentes del proyecto y procesos sobre los otros. Tras un análisis comparativo sobre algunas de estas, se plantea una experiencia docente que busca reforzar el vínculo entre el pensamiento y la forma, persiguiendo reforzar en el alumno su capacidad para indagar en respuestas arquitectónicas que partan del pensamiento crítico y metódico. El objetivo es hacerle visible la importancia de ser sismógrafos de nuestro tiempo. Interesarle por temas que forman parte de su día a día y por tanto también, de la formación integral del arquitecto. Desde la metodología usada se intenta desarrollar la capacidad de los estudiantes para colaborar, pensar sistemáticamente, acercarse al pensamiento estratégico y táctico fortaleciendo la creatividad y el pensamiento crítico. Habilidades que al fin y al cabo son necesarias para moverse en un futuro de incertidumbres.
In the light of the comprehensive nature of teaching architecture, it is conceivable to use teaching strategies that specifically prioritise certain aspects or components of the design process over others. After a cross analysis of some of these, a teaching experience was designed that aimed to reinforce the link between thought and form, in order to strengthen the students' capacity to research architectural solutions that are based on critical and methodical thinking. The purpose was to raise students' awareness of the value of becoming seismographers of our times. To interest them in subjects that form part of their daily lives and, consequently, part of an architect's integral training. The methodology used tried to develop the students' ability to collaborate, to think systematically, to work towards strategic and tactical thinking, thus strengthening creativity and critical thinking. Skills that are, after all, essential for moving in a future of uncertainty.
URI: http://hdl.handle.net/10553/119205
ISBN: 978-84-9880-551-2
Source: JIDA´22 X Jornadas sobre innovación docente en arquitectura
Appears in Collections:Actas de congresos
Adobe PDF (1,77 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.