Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/72042
Title: Escritura creativa en el aula de literatura universal: una experiencia didáctica
Other Titles: Creative Writing In The World Literature Classroom: A Didactic Experience
Authors: Martínez Sariego, Mónica María 
UNESCO Clasification: 570107 Lengua y literatura
Keywords: Creative Writing
Fan-Fiction
Transfictionality
World Literature
Generation Y, et al
Issue Date: 2013
Journal: Revista Electronica De Investigacion Docencia Y Creatividad-Docrea 
Abstract: In this paper a creative-writing activity for college students based on plots and characters from masterpieces of world literature is described and assessed. Each student chooses a character from classic fiction and writes a literary text (such as diary entries or a collection of letters), taking his or her narrative universe as a starting point. The purpose of the exercise was, in short, to carry out an exercise of transfictionality (as proposed by Saint-Gelais, 2011). This activity, which represents the third phase of a larger project, shows the applicability of fan-fiction as an inspiring teaching tool in the literary classroom.
En este trabajo describimos y valoramos una actividad de escritura creativa para estudiantes universitarios inspirada en los argumentos y personajes de obras maestras de la literatura universal. Cada estudiante elige un personaje clásico y redacta un texto literario (entradas de diario, epistolario), asumiendo su universo narrativo. Se trata, en definitiva, de llevar a cabo un ejercicio de transficcionalidad (en el sentido de Saint-Gelais, 2011). Integrada en un proyecto más amplio, del que constituye la tercera fase, la actividad ilustra cómo el fan-fiction puede convertirse, en el aula de literatura, en una poderosa herramienta didác-tica y en elemento de motivación.
URI: http://hdl.handle.net/10553/72042
ISSN: 2174-7822
Source: Revista Electronica De Investigacion Docencia Y Creatividad-Docrea [ISSN 2174-7822] (3), p. 20-28
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (1,28 MB)
Show full item record

Page view(s)

183
checked on Jan 27, 2024

Download(s)

597
checked on Jan 27, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.