Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/76942
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGómez Rijo, Antonioen_US
dc.contributor.authorFernández Cabrera, Jorge Miguelen_US
dc.contributor.authorHernandez Moreno,Jose Manuelen_US
dc.contributor.authorSosa Álvarez, Germán Sosaen_US
dc.contributor.authorPacheco Lara, Juan Joséen_US
dc.date.accessioned2020-12-23T09:34:34Z-
dc.date.available2020-12-23T09:34:34Z-
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.issn1579-1726en_US
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/76942-
dc.description.abstractThis work tries to characterize the motor competence as a theoretical construct, taking into account the scientific knowledge from a praxiological perspective. For this, we will try to determine what would be the dimensions that configure it and its characteristics. Considering that our study is linked to School Physical Education, motor behavior has been taken as its referent, understood as the significant organization of motor behavior. A qualitative research strategy was used, which combined the techniques of documentary analysis with a group of experts. For this, a semantic approximation analysis of the term and its background was made, using a documentary search methodology and content analysis. It is concluded that the dimensions that allow us to characterize motor competence as a specific competence are: biological, cognitive, affective, interactive, and motor or praxic execution. From this perspective, motor competence is manifested through motor behavior in motor situations of School Physical Education.en_US
dc.description.abstractEste artículo pretende caracterizar la competencia motriz como un constructo teórico, teniendo en cuenta el conocimiento científico desde una perspectiva praxiológica. Para ello, trataremos de determinar cuáles serían las dimensiones que la configuran y sus características. Considerando que nuestro estudio se pretende vincular a la Educación Física Escolar, se ha tomado la conducta motriz como su referente, entendida como la organización significativa del comportamiento motor. Se ha utilizado una estrategia de investigación cualitativa, que combinó las técnicas del análisis documental con grupo de expertos. Para ello, se hizo un análisis de aproximación semántica del término y de sus antecedentes, empleando una metodología de búsqueda documental y análisis de contenido. Se concluye que las dimensiones que nos permiten caracterizar la competencia motriz como una competencia específica son: la biológica, la cognitiva, la afectiva, la interactiva y la de ejecución motriz o práxica. Desde esta perspectiva, la competencia motriz se manifiesta por medio de la conducta motriz en las situaciones motrices de la Educación Física Escolar.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofRetosen_US
dc.sourceRetos [ISSN 1579-1726], n. 40, p. 375-384, (Noviembre 2020)en_US
dc.subject61 Psicologíaen_US
dc.subject610303 Asesoramiento y orientación educacionalen_US
dc.subject610204 Psicología escolaren_US
dc.subject.otherMotor actionen_US
dc.subject.otherMotor behavioren_US
dc.subject.otherMotor competenceen_US
dc.subject.otherPraxis significanceen_US
dc.subject.otherSchool physical educationen_US
dc.subject.otherCompetencia motrizen_US
dc.subject.otherConducta motrizen_US
dc.subject.otherEducación Física Escolaren_US
dc.subject.otherAcción motrizen_US
dc.subject.otherSignificación práxicaen_US
dc.title(Re) pensar la competencia motrizen_US
dc.title.alternative(Re) think motor competenceen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.47197/retos.v1i40.82959en_US
dc.identifier.scopus85097398989-
dc.contributor.authorscopusid56080745000-
dc.contributor.authorscopusid57211473715-
dc.contributor.authorscopusid56081840200-
dc.contributor.authorscopusid57220581962-
dc.contributor.authorscopusid57220574283-
dc.identifier.eissn1988-2041-
dc.description.lastpage384en_US
dc.identifier.issue40-
dc.description.firstpage375en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateNoviembre 2020en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-FISen_US
dc.description.sjr0,31
dc.description.sjrqQ3
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.esciESCI
dc.description.fecytqQ1
dc.description.fecytpuntuacion80,45
dc.description.dialnetimpact2,084
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.dialnetdD1
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR IUNAT: Geología de Terrenos Volcánicos-
crisitem.author.deptIU de Estudios Ambientales y Recursos Naturales-
crisitem.author.parentorgIU de Estudios Ambientales y Recursos Naturales-
crisitem.author.fullNameHernández Moreno,José Manuel-
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (56,93 kB)
Show simple item record

SCOPUSTM   
Citations

8
checked on Jul 21, 2024

Page view(s)

240
checked on Jan 7, 2024

Download(s)

173
checked on Jan 7, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.