Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/76024
Title: Las alternativas existentes en la realización del derecho a la educación en las sociedades multiculturales
Other Titles: Alternatives In The Actual Realization Of The Right To Education In Multicultural Societies
Authors: Ester Sánchez, Antonio Tirso 
UNESCO Clasification: 560504 Derecho constitucional
Keywords: Multiculturalism
Right To Education
Free Development Of Personality
Cultural Identity
Multiculturalismo, et al
Issue Date: 2016
Journal: Quaestio Iuris 
Abstract: The realization of the right to education needs to be suited to the structural conditions of today's societies, where multiculturalism is emphasized. In this context, there are basically three alternatives that education may provide: Increasing knowledge, aimed to ensure the best career training for the end users of the educational system; the effective adoption of mainstream values by students, and the free realization of the development of the individual personality. This paper aims to analyse the ideal that inspire the Universal Declaration of Human Rights in education. For this reason, it must be ensured that public education policies take into account cultural diversity preventing the dominant culture limit the free development of the personality of cultural minorities.
La realización del derecho a la educación deberá acomodarse a las condiciones estructurales de una sociedad que en nuestros días acentúa potencialmente su carácter multicultural. Son tres fundamentalmente las alternativas que en este contexto se presentan a la educación: el incremento del conocimiento, que mira a garantizar la mayor capacitación profesional por parte de los destinatarios del sistema educativo, la acomodación del educando a los valores sociales dominantes y la realización del libre desarrollo de la personalidad individual. Este trabajo pretende realizar un análisis del ideal que inspira la Declaración Universal de los Derechos Humanos en el ámbito educativo. Precisamente por ello, se debe garantizar que las políticas públicas educativas tengan en consideración la diversidad cultural impidiendo en todo caso que la cultura dominante limite el libre desarrollo de la personalidad de las minorías culturales.
URI: http://hdl.handle.net/10553/76024
ISSN: 1807-8389
DOI: 10.12957/rqi.2016.22256
Source: Quaestio Iuris [ISSN 1807-8389],v. 9 (4), p. 2055-2074, (2016)
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