Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/7476
Title: El rol y la formación de los marabouts en Senegal
Authors: Llevot Calvet, Nuria
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
Keywords: Marabout
Madrasa
Tâlibé
Profesor
Teacher
Issue Date: 2010
Journal: El Guiniguada 
Abstract: Este artículo es fruto de una estancia de investigación en Senegal, realizada en marzo de 2009, en la que se analizó, desde una perspectiva cualitativa y mediante 10 entrevistas en profundidad, la figura del marabout como líder religioso y, a la vez, como maestro y profesor de la escuela coránica. Son personas que gozan de gran prestigio social; pueden ser hombres y mujeres a los que se atribuyen poderes espirituales y a los que, normalmente, los jóvenes les piden la bendición antes de emigrar a Europa. Presentaremos, pues, los principales resultados del trabajo diferenciando entre los llamados verdaderos y falsos marabouts, la emigración en Senegal y el rol y la formación de éstos como maestros y profesores, para concluir con algunas reflexiones abiertas al respecto.
This article is a result of an investigation stay which took place in Senegal, during March 2009. It was analyzed from a qualitative perspective and through ten in-depth interviews, the marabout figure as religious leader and also as teacher of primary and secondary Koranic school. Marabout people enjoy of social prestige, they can be men and women to which are attributed spiritual power and which youth people ask for blessing before migrating to Europe. Main results of that investigation are presented, differing between real and false marabouts, migration in Senegal and the role taking and formation of them as teachers, to conclude with some comments about the subject.
URI: http://hdl.handle.net/10553/7476
ISSN: 0213-0610
Source: El Guiniguada. Las Palmas de Gran Canaria: Servicio de Publicaciones, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, 1984 [ISSN 0213-0610], n.19, 2010, p. 43-60
Appears in Collections:Guiniguada. 2ª Etapa. n.19, 2010 
Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (168,5 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.