Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/74522
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorReyes García, Carmen Isabelen_US
dc.contributor.authorDíaz Megolla, Aliciaen_US
dc.contributor.authorPérez Solís, María Del Rocíoen_US
dc.contributor.authorMarchena Gómez, María Rosaen_US
dc.contributor.authorSosa Moreno, Fátima Doloresen_US
dc.date.accessioned2020-09-21T13:17:06Z-
dc.date.available2020-09-21T13:17:06Z-
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.issn1138-414Xen_US
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/74522-
dc.description.abstractAll rights reserved.Universities are bound to improve assessment if they want to shape students to be "successful" in the twenty-first century. The present study aims, on the one hand, to analyze the perceptions of university professors towards the importance, competence and use of assessment and, on the other hand, to determine if those assessment practices are orientated to learning. To achieve these objectives, the study was developed through a mixed methodology, combining both quantitative strategies (survey) and qualitative strategies (documentary analysis, focus groups). Regarding perceptions, teachers perceive that the assessment is important, and they consider themselves qualified for this task though they recognize it is not present enough in their practice. Moreover, the results have shown that their assessment practices are not orientated to learning. It is important to study the attitudes and the contextualized assessment practices of teachers from the perspective of learning orientation. This type of studies allows the design of training that meets the real needs of teachers and, alternatively, it promotes students' learning.en_US
dc.description.abstractLas universidades están obligadas a mejorar la evaluación si quieren formar al alumnado para tener “éxito” en el S.XXI; no obstante, en sus aulas, las prácticas de evaluación siguen ancladas en la calificación ligada al examen. Nuestro estudio se planteó como objetivos, por un lado, analizar la percepción del profesorado de nuestra Facultad en torno a la importancia, competencia y utilización de la evaluación y, por otro, constatar si sus prácticas de evaluación están orientadas al aprendizaje. Para alcanzar estos objetivos se ha desarrollado una metodología mixta, esto es, se han utilizado tanto estrategias cuantitativas (cuestionario) como cualitativas (análisis documental y grupos de discusión) recurriendo a la complementariedad que caracteriza este tipo de métodos. Respecto a las percepciones del profesorado, hemos hallado que el profesorado percibe como importante la evaluación y se considera competente para ponerla en práctica a pesar de que piensa que no la usa suficientemente. Por otra parte, los resultados han demostrado que sus prácticas de evaluación no se orientan al aprendizaje. Defendemos la necesidad del estudio de las actitudes y de las prácticas de evaluación del profesorado contextualizadas, para el diseño de planes de formación del profesorado.en_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofProfesoradoen_US
dc.sourceProfesorado [ISSN 1138-414X], v. 24 (1), p. 136-162, (Marzo 2020)en_US
dc.subject5802 Organización y planificación de la educaciónen_US
dc.subject.otherAssessment Practicesen_US
dc.subject.otherHigher Educationen_US
dc.subject.otherLearning-Orientated Assessmenten_US
dc.subject.otherTeaching Guidesen_US
dc.subject.otherEducación Superioren_US
dc.subject.otherEvaluación orientada al aprendizajeen_US
dc.subject.otherProyectos docentesen_US
dc.subject.otherPrácticas de evaluaciónen_US
dc.titleLa evaluación del aprendizaje: Percepciones y prácticas del profesorado universitarioen_US
dc.title.alternativeLearning assessment: Perceptions and practices of university teachers on assessmenten_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.30827/profesorado.v24i1.8449en_US
dc.identifier.scopus85090658005-
dc.contributor.authorscopusid57196003726-
dc.contributor.authorscopusid57196010912-
dc.contributor.authorscopusid57218897521-
dc.contributor.authorscopusid57189037488-
dc.contributor.authorscopusid57218891826-
dc.identifier.eissn1989-6395-
dc.description.lastpage162en_US
dc.identifier.issue1-
dc.description.firstpage136en_US
dc.relation.volume24en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateMarzo 2020en_US
dc.identifier.ulpgces
dc.description.sjr0,341
dc.description.sjrqQ3
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.esciESCI
dc.description.fecytqQ1
dc.description.fecytpuntuacion54,9
dc.description.dialnetimpact1,02
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.dialnetdD2
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR IATEXT: Didáctica, Aprendizaje y Motivación en Contextos Específicos-
crisitem.author.deptIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.deptGIR IATEXT: Didáctica, Aprendizaje y Motivación en Contextos Específicos-
crisitem.author.deptIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.deptGIR IATEXT: Didáctica, Aprendizaje y Motivación en Contextos Específicos-
crisitem.author.deptIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.deptGIR Educación Inclusiva, Sociedad y Familia-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.orcid0000-0001-6534-9359-
crisitem.author.orcid0000-0001-6976-0647-
crisitem.author.orcid0000-0003-1803-8472-
crisitem.author.orcid0000-0002-4469-4951-
crisitem.author.parentorgIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.parentorgIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.parentorgIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Educación-
crisitem.author.fullNameReyes García,Carmen Isabel-
crisitem.author.fullNameDíaz Megolla, Alicia-
crisitem.author.fullNamePérez Solís, María Del Rocío-
crisitem.author.fullNameMarchena Gómez, María Rosa-
crisitem.author.fullNameSosa Moreno, Fátima Dolores-
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (864,12 kB)
Show simple item record

SCOPUSTM   
Citations

9
checked on Dec 15, 2024

WEB OF SCIENCETM
Citations

10
checked on Dec 15, 2024

Page view(s)

345
checked on Oct 31, 2024

Download(s)

567
checked on Oct 31, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.