Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/74202
Title: Inventando la Heroína de las Mil Caras: una propuesta didáctica de creación literaria
Other Titles: Inventing the Heroine of a Thousand Faces: a Literary Creation Didactic Proposal
Authors: Millán Scheiding, Catalina
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
531204 Educación
Keywords: Material didáctico
Escritura creativa
Rol de los géneros
Instructional materials
Creative writing, et al
Issue Date: 2020
Journal: El Guiniguada 
Abstract: Esta propuesta didáctica ejemplifica el uso de la escritura creativa como una forma de acercarse al discurso de género, a través de la generación de un héroe o heroína de fantasía. Se ofrece una actividad en la que se trabaja el conflicto aparente y el conflicto subyacente, donde los roles de género pueden ofrecer respuestas diferentes y redefinir las estructuras narratológicas. El alumnado trabaja sobre su propia creación literaria para definir sus expectativas retóricas y los conflictos hegemónicos que se presentan en las historias de fantasía y ficción de su contexto social e ideológico. El contraste de los textos de creación propia con el análisis de textos y ejemplos audiovisuales de fantasía y ciencia ficción de creadoras literarias y de personajes femeninos presenta la oportunidad de generar un espacio contrastivo y constructivo, a la vez que enlaza con competencias educativas y facilita un acercamiento comparativo a la crítica literaria.
This didactic proposal exemplifies the use of creative writing as a way to approach gender studies, through the creation of a fantasy hero. The activity offers the possibility of working both the apparent and underlaying conflicts, where gender roles can offer different answers and redefine narratological structures. The students work on their own literary creation to define their literary expectations and the predominant conflicts that appear in fantasy and fiction stories in their social and ideological context. The contrast of their own textual creations with the analyses of textual and audiovisual examples from fantasy and science fiction by female authors and including female characters offers the possibility of generating a contrastive and constructive space, which also links to educational competences and facilitates a comparatist approach to literary criticism.
URI: http://hdl.handle.net/10553/74202
ISSN: 2386-3374
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 29, p. 18-29, (2020)
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (478,31 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.