Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/70291
Title: Pedagogía de la innovación con tecnologías. Un estudio de caso en la Universidad Pablo de Olavide
Other Titles: Pedagogy of innovation with technology. A case study at the Pablo de Olavide University
Authors: López Meneses, Eloy
Vázquez-Cano, Esteban
Fernández Márquez, Esther
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
531204 Educación
120310 Enseñanza con ayuda de ordenador
Keywords: Educación Superior
Innovación
Tecnología de la información y la comunicación
Aprendizaje activo
Sociedad de la información, et al
Issue Date: 2019
Journal: El Guiniguada 
Abstract: La investigación surge de la directriz marcada por el proyecto: “Formación didáctica en Cloud Computing: competencias digitales, estrategias didácticas y e-actividades con tecnologías web 2.0. en el EEES”, financiado por el Vicerrectorado de Docencia y Convergencia Europea de la Universidad Pablo de Olavide (UPO). Se presenta un estudio diacrónico en el que se analizan 292 concepciones de estudiantes sobre las fortalezas y debilidades de las tecnologías de la información y la comunicación en escenarios socioeducativos y servicios sociales correspondientes a los cursos académicos 2015/2016 a 2017/2018 de las titulaciones de Grado en Educación Social y el Doble Grado en Trabajo Social y Educación Social en la UPO. Entre los resultados resaltan un total de 44 ventajas: incorporar al aula diferentes metodologías (12%), facilitar la comunicación (11%), favorecer la motivación (10%) y entre los inconvenientes: problemas de salud (15%), distracción y aislamiento (14%) e información poco fiable (11%).
The research emerges from the guidelines marked by the Project: “Didactic Training in Cloud Computing: digital competences, didactic strategies and e-activities with web 2.0 technologies in the EHEA”, funded by the Vice-Rector for Teaching and European Convergence of the Pablo de Olavide University (UPO). A diachronic study is presented in which 292 student conceptions about the strengths and weaknesses of the information and communication technologies in socio-educational settings and social services corresponding to the academic courses 2015/2016 to 2017/2018 of the Degree in Social Education and the Double Degree in Social Work and Social Education at UPO. Among the results, we can highlight a total of 44 advantages: the incorporation of different methodologies into the classroom (12%), the facility to communicate (11%), the encouragement of motivation (10%) and among the drawbacks: the health problems (15%), the distraction and isolation (14%) and the unreliable information (11%).
URI: http://hdl.handle.net/10553/70291
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2019.267
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], v. 28, p. 76-92
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (1,16 MB)
Show full item record

Page view(s)

140
checked on Oct 1, 2022

Download(s)

268
checked on Oct 1, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.