Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/70291
Title: Pedagogía de la innovación con tecnologías. Un estudio de caso en la Universidad Pablo de Olavide
Other Titles: Pedagogy of innovation with technology. A case study at the Pablo de Olavide University
Authors: López Meneses, Eloy
Vázquez-Cano, Esteban
Fernández Márquez, Esther
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
531204 Educación
120310 Enseñanza con ayuda de ordenador
Keywords: Educación Superior
Innovación
Tecnología de la información y la comunicación
Aprendizaje activo
Sociedad de la información
Higher Education
Innovation
Information and communication technologies
Active learning
Information society
Issue Date: 2019
Journal: El Guiniguada 
Abstract: La investigación surge de la directriz marcada por el proyecto: “Formación didáctica en Cloud Computing: competencias digitales, estrategias didácticas y e-actividades con tecnologías web 2.0. en el EEES”, financiado por el Vicerrectorado de Docencia y Convergencia Europea de la Universidad Pablo de Olavide (UPO). Se presenta un estudio diacrónico en el que se analizan 292 concepciones de estudiantes sobre las fortalezas y debilidades de las tecnologías de la información y la comunicación en escenarios socioeducativos y servicios sociales correspondientes a los cursos académicos 2015/2016 a 2017/2018 de las titulaciones de Grado en Educación Social y el Doble Grado en Trabajo Social y Educación Social en la UPO. Entre los resultados resaltan un total de 44 ventajas: incorporar al aula diferentes metodologías (12%), facilitar la comunicación (11%), favorecer la motivación (10%) y entre los inconvenientes: problemas de salud (15%), distracción y aislamiento (14%) e información poco fiable (11%).
The research emerges from the guidelines marked by the Project: “Didactic Training in Cloud Computing: digital competences, didactic strategies and e-activities with web 2.0 technologies in the EHEA”, funded by the Vice-Rector for Teaching and European Convergence of the Pablo de Olavide University (UPO). A diachronic study is presented in which 292 student conceptions about the strengths and weaknesses of the information and communication technologies in socio-educational settings and social services corresponding to the academic courses 2015/2016 to 2017/2018 of the Degree in Social Education and the Double Degree in Social Work and Social Education at UPO. Among the results, we can highlight a total of 44 advantages: the incorporation of different methodologies into the classroom (12%), the facility to communicate (11%), the encouragement of motivation (10%) and among the drawbacks: the health problems (15%), the distraction and isolation (14%) and the unreliable information (11%).
URI: http://hdl.handle.net/10553/70291
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2019.267
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], v. 28, p. 76-92
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat
0235347_0028_008.pdfpdf1,16 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record
Recommend this item

Page view(s)

11
checked on Feb 22, 2020

Download(s)

2
checked on Feb 22, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric




SHARE



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.