Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/57406
Title: Integración de robótica educativa de bajo coste en el ámbito de la educación secundaria para fomentar el aprendizaje por proyectos
Other Titles: Low cost educational robotics integration at high school scope to promote projectbased learning
Authors: Vega Moreno, Daura 
Cufi Sole, Xavier
Rueda López, Maria Jose 
Llinás Rueda, Diego
UNESCO Clasification: 5802 Organización y planificación de la educación
Keywords: Science Project
Robotics
Active Learning
Experiential Learning (learning by doing)
Issue Date: 2016
Journal: Ijeri-International Journal Of Educational Research And Innovation 
Abstract: Para mejorar el sistema tradicional de enseñanza/aprendizaje es necesario introducir en las aulas dinámicas participativas y colaborativas, que permitan la interacción de los estudiantes en actividades o proyectos concretos donde el educador modifica su rol tradicional por el de orientador, mientras que el alumno debe tomar un papel más activo aprendiendo a través de su propio esfuerzo con un fin específico y concreto, con un producto como resultado. Esto es lo que se fomenta en el aprendizaje por proyectos, y como ejemplo específico, el uso de la Robótica Educativa en el aula como herramienta interdisciplinar y transversal para el aprendizaje de todas las materias de ciencias, tecnología, programación e idiomas. Con las ventajas de la robótica educativa a nivel comercial, pero a un coste diez veces menor, nace el proyecto EDUROVs, basado en la construcción de un robot submarino por parte de estudiantes de secundaria, a partir de materiales de bajo coste usando hardware y software libre.
To improve traditional system of education/learning it is necessary to introduce in classroom participative and collaborative dynamics and activities, that let the interaction of students on specific projects or activities where the educators change their traditional role by counselor one, while the students have to take a more active role learning though their own effort with specific and concrete goal, with a product as result. This is what promotes project-based learning, and as specific example, the use of Educational Robotics in classroom as interdisciplinary and transversal tool for learning sciences, technology, programming and languages. With the advantages of commercial educational robotic, but a price ten times lower, born EDUROVs project, based on built of underwater robots by secondary school students made from low cost materials using open source software and hardware.
URI: http://hdl.handle.net/10553/57406
ISSN: 2386-4303
Source: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation [ISSN 2386-4303] (6), p. 162-175
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5732762
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
PDF
Adobe PDF (674,58 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.