Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/4995
Title: Enseñanza genética del cálculo infinitesimal. Una aproximación a la lógica histórica de esta disciplina
Authors: Fernández Rodríguez, Fernando 
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
Issue Date: 1990
Journal: El Guiniguada 
Abstract: Desde el planteamiento de los primeros problemas volumetricos por los griegos, el Cálculo recorre un largo camino de veintidós siglos, hasta introdu- cir el concepto de Función. El Cálculo se introduce hoy en las aulas desde una aproximación abstrac- ta y muy poco geométrica que produce entre los alumnos una seria descontex- tualización. La larga colección de métodos infinitesimales heurísticos, surgidos antes de la aparición de los métodos analíticos, no puede ser ignorada a la hora de elaborar una secuencia didáctica significativa de los conceptos del Cálculo. La lógica histórica presenta al Cálculo como una «geometría experimen- tal» que explora las figuras curvilíneas a partir de las rectilíneas y las espacia- les a partir de las planas. Algunas de las ideas que se exponen a continuación son el punto de partida para una introducción de los conceptos del Cálculo Infinitesimal, que podrán ya iniciarse en la Segunda Etapa de la E.G.b. o en la Enseñanza Secundaria Obligatoria de la Reforma en curso.
Since the first volumetric problms were created by Greeks, Claculus went through a long way of twenty two centuries before the concept of Function was introduced. Nowadays, Calculus is explained in the classroom from an abstract and barely geometric approach which produces a serious lack of comprehension. The large collection of heuristic infinitesimal methods, which appeared before the analitic methods, can not be ignored when we formulate a signifi- cant didactic sequence of the concepts of Calculus. Historical logic presents Calculus as an «experimental geometry» which explores curvilinear figures starting from the rectilinear ones, and the space figures from the plane ones. Some of the ideas which follow are the starting point for an introduction of the concepts of Infinitesimal Calculus, which could be introduced in the second stage of Obligatory Education.
URI: http://hdl.handle.net/10553/4995
ISSN: 0213-0610
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 1, p. 21-32, (1990)
Appears in Collections:Guiniguada. 2ª Etapa. n.01, 1990 
Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (318,09 kB)
Show full item record

Page view(s)

113
checked on Apr 13, 2024

Download(s)

589
checked on Apr 13, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.