Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/45411
Title: Understanding and assessing intercultural competence in an online environment: A case study of transnational education programme delivery between college students in ULPGC, Spain, and ICES, France
Authors: Clouet, Richard 
UNESCO Clasification: 57 Lingüística
Keywords: Intercultural communication
Communicative competence
Transnational programmes
Assessment
Social justice, et al
Issue Date: 2013
Publisher: 0213-2028
Journal: Revista Espanola de Linguistica Aplicada 
Abstract: Throughout the literature, researchers use a wide range of more or less related terms to discuss and describe ‘intercultural competence’. They have in common the attempt to account for the ability to go beyond one’s own culture and interact with other individuals from linguistically and culturally diverse backgrounds. In that sense, contact with other languages and cultures provides an excellent opportunity to foster the development of intercultural communicative competence and online transnational programmes play a unique role in offering students the opportunity to put into practice their intercultural competencies. In this article we summarize theory and research on intercultural competence, paying particular attention to existing approaches and tools for its assessment in online educational programmes. We also present the example of a case study: the setting up of a transnational education programme between college students in ULPGC, Spain, and ICES, France.
El análisis teórico sobre el estado de la cuestión nos lleva al gran número de términos que usan los investigadores para referirse a la “competencia intercultural”. Todos, sin embargo, explican que se trata de la capacidad de ir más allá de su propia cultura y de interactuar con otros individuos de diversos contextos lingüísticos y culturales. En este sentido, el contacto con otras lenguas y culturas proporciona una excelente oportunidad para fomentar el desarrollo de la competencia comunicativa intercultural, y los programas transnacionales en línea juegan un papel único: ofrecen a los estudiantes la oportunidad de poner en práctica dicha competencia. En este artículo, resumimos la literatura sobre competencia intercultural, con especial atención a los enfoques y a las herramientas para su evaluación en programas educativos en línea. También presentamos un caso concreto como ejemplo: la elaboración de un programa educativo transnacional entre estudiantes de la ULPGC en España y de ICES en Francia.
URI: http://hdl.handle.net/10553/45411
ISSN: 0213-2028
Source: Revista Espanola de Linguistica Aplicada[ISSN 0213-2028],v. 26, p. 139-158
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (79,13 kB)
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

10
checked on Jul 14, 2024

WEB OF SCIENCETM
Citations

6
checked on Feb 25, 2024

Page view(s)

368
checked on May 4, 2024

Download(s)

202
checked on May 4, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.