Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/41660
Title: La evaluación entre iguales: estudio de caso en la Universidad de las Palmas de Gran Canaria
Other Titles: Peer assessment: a case study at the University of Las Palmas de Gran Canaria
Authors: Vera-Cazorla, María J. 
UNESCO Clasification: 5801 Teoría y métodos educativos
580107 Métodos pedagógicos
Keywords: Evaluación entre iguales
Educación terciaria
Aprendizaje autorregulado
Peer assessment
Tertiary education, et al
Issue Date: 2017
Journal: Innovación educativa 
Abstract: Este trabajo describe una experiencia docente en el uso de la evaluación entre iguales como herramienta para promover el aprendizaje autorregulado, favorecer la capacidad crítica, y aprender a aceptar y expresar las críticas de forma constructiva. Se ha llevado a cabo en los dos últimos cursos de la asignatura metodología de la enseñanza del inglés como lengua extranjera en el Grado de Lenguas Modernas de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (Islas Canarias, España). El objetivo es valorar la percepción de los alumnos sobre este tipo de evaluación y conocer las ventajas e inconvenientes del mismo según los estudiantes. Para ello, se elaboró un cuestionario con cinco preguntas abiertas validado de manera teórica y en la práctica docente. La mayoría del alumnado valora este sistema de evaluación positivamente, ya que fomenta la reflexión sobre el propio aprendizaje, contribuye a la identificación de los criterios de evaluación y desarrolla la autocrítica. Entre los inconvenientes se mencionan el miedo al rechazo del grupo, la subjetividad y el desconocimiento de los criterios de evaluación.
This paper describes a teaching experience in the use of peer assessment as a tool to promote selfregulated learning and critical thinking while students learn to accept criticism and to express themselves in a constructive way. This experience has been carried out over the last two academic years in the subject Methodology for English as a Foreign Language teaching in the Grade of degree in Modern Languages at the University of Las Palmas de Gran Canaria. The object of this paper is to assess students’ perception of this type of evaluation, and to recognize its advantages and disadvantages, according to the students. A questionnaire, with five open-ended questions, was designed, validated theoretically and in the teaching practice. The study reveals that most of the students appreciate this experience and remark that peer assessment encourages reflection on their own learning process, favours identification of the evaluation criteria and develops self-criticism. Among the drawbacks students mention fear of their classmates’ rejection, subjectivity when assessing their mates, and unfamiliarity with the evaluation criteria.
URI: http://hdl.handle.net/10553/41660
ISSN: 1130-8656
Source: Innovación educativa [ISSN 1130-8656], v. 27, p. 187-203
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (438,69 kB)
Show full item record

Page view(s)

50
checked on Apr 18, 2021

Download(s)

183
checked on Apr 18, 2021

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.