Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/37147
Title: Erasmus+ Student Profile in the Development of Intercultural Competence: A Case Study
Other Titles: Perfil del estudiante de Erasmus+ en el desarrollo de su competencia intercultural: estudio de caso
Authors: Alfonzo de Tovar, Isabel Cristina 
Caceres Lorenzo, M-Teresa 
Santana Alvarado, Yaiza 
UNESCO Clasification: 5901 Relaciones internacionales
58 Pedagogía
Keywords: Intercultural competence
Erasmus +
EHEA
Intercultural profile
Intercultural learning
Competencia intercultural
EEES
Perfil intercultural
Aprendizaje intercultural
Issue Date: 2017
Journal: RAEL. Revista electrónica de lingüística aplicada 
Abstract: As university lecturers within the European Higher Education Area (EHEA) who also engage in research, we should evaluate the Erasmus+ programme in terms of its role in promoting the cultural development of participants. This article focuses on the assessment of the IC of 60 nonSpanish Erasmus+ students in a case study at the University of Las Palmas de Gran Canaria. The main objective of this article is to define the intercultural profiles of participants in a case study based on the following different factors (age, gender, mother tongue, degree of multilinguism, mobility, academic level and field of knowledge). The study has been designed using a mixed methodology and aims to collect and analyze data gathered regarding actors included in the intercultural model devised by Fantini and Tirmizi (2006). The results we obtained allow us to specify different profiles and the factors that directly affect how they are classified. This study's contribution should be understood in the light of the implementation of the EHEA, an area that aims to promote intercultural communication among students as future professionals in a global world.
Erasmus+ es un instrumento que promueve el crecimiento cultural de los participantes que debemos evaluar como docentes investigadores implicados en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Este artículo se centra en la valoración de la CI de 60 estudiantes no españoles de Erasmus+ a través de un estudio de caso en la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Este artículo tiene como objetivo general delimitar los perfiles interculturales de un estudio de caso a través de diferentes factores (edad, género, lengua materna, grado de plurilingüismo, movilidad, nivel académico y rama de conocimiento). La investigación diseñada con una metodología mixta persigue la recolección y análisis de datos obtenidos a través de los factores incluidos en el modelo intercultural propuesto por Fantini y Tirmizi (2006). El resultado obtenido permite especificar diferentes perfiles y los factores que inciden directamente en las agrupaciones. La contribución de esta investigación se debe entender a la luz de la implantación del EEES, espacio en que se solicita la intercomunicación cultural de los estudiantes como futuros profesionales de un mundo global.
URI: http://hdl.handle.net/10553/37147
ISSN: 1885-9089
Source: RAEL. Revista electrónica de lingüística aplicada [ISSN 1885-9089], v. 16 (1), p. 103-117
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (602,63 kB)
Show full item record

Page view(s)

32
checked on Feb 27, 2021

Download(s)

28
checked on Feb 27, 2021

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.