Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/jspui/handle/10553/148686
Title: Contribución de la Educación Musical al desarrollo de la competencia clave en conciencia y expresión culturales en Educación Primaria: Una revisión de alcance
Other Titles: Contribution of Music Education to the Development of the Key Competence in Cultural Awareness and Expression in Primary Education: A Scoping Review
Authors: Martín Sanz, Cristina 
Curbelo González, Óliver 
Martínez Izaguirre, Miryam
UNESCO Clasification: 5801 Teoría y métodos educativos
Keywords: Educación Musical
Educación Primaria
Revisión de Alcance
Competencia en Conciencia y Expresión Culturales
Music Education, et al
Issue Date: 2025
Journal: Revista Electronica de LEEME 
Abstract: La Educación Musical en Educación Primaria contribuye al desarrollo de competencias clave, pero su relación con la competencia en conciencia y expresión culturales sigue sin estar sistematizada en la literatura académica. Esta revisión de alcance analiza la evidencia disponible sobre su papel en el desarrollo de dicha competencia. Siguiendo las directrices del JBI y el marco PRISMA-ScR, se realizó una búsqueda sistemática en Scopus, Web of Science, ERIC, Google Scholar y ProQuest. Se empleó el enfoque SPIDER para la síntesis de evidencia cualitativa. Se aplicó un proceso de cribado en tres fases para la identificación de estudiosrelevantes, asegurando el rigor mediante análisis de fiabilidad interevaluador. La revisión arrojó 25 estudios, categorizados en temáticas como patrimonio cultural, creatividad, diversidad cultural y la competencia en conciencia y expresión culturales. La mayoría de los estudios fueron de carácter descriptivo y se centraron en el análisis documental o en la perspectiva del profesorado. Los hallazgos evidencian un fuerte énfasis en el patrimonio cultural y el análisis curricular, mientras que aspectos como la expresión artística requieren mayor atención. Aunque la Educación Musical representa una vía fundamental para el desarrollo de la competencia en conciencia y expresión culturales en Educación Primaria, la evidencia empírica sobre estrategias pedagógicas e intervenciones sigue siendo limitada.
Music education in Primary Education contributes to the development of key competencies, but its relationship with cultural awareness and expression competence remains unsystematized in the academic literature. This scoping review analyzes the available evidence on its role in the development of this competence. Following JBI guidelines and the PRISMA-ScR framework, a systematic search was conducted in Scopus, Web of Science, ERIC, Google Scholar, and ProQuest. The SPIDER approach was used for the synthesis of qualitative evidence. A three-phase screening process was applied to identify relevant studies, ensuring rigor through interrater reliability analysis. The review included 25 studies categorized into themes such as cultural heritage, creativity, cultural diversity, and cultural awareness and expression competence. Most studies were descriptive and focused on document analysis or teachers' perspectives. The findings highlight a strong emphasis on cultural heritage and curriculum analysis, while aspects such as artistic expression require greater attention. Although music education represents a fundamental pathway for developing cultural awareness and expression competence in Primary Education, empirical evidence on pedagogical strategies and interventions remains limited.
URI: https://accedacris.ulpgc.es/jspui/handle/10553/148686
ISSN: 1575 - 9563
DOI: 10.58262/LEEME.56.08
Source: Revista Electrónica de LEEME [1575-9563], nº 56, p. 117-133
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (1,11 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.