Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/143986
Title: Aprendizaje Basado en Problemas y STEM, en Secundaria y Bachillerato: Revisión Sistemática
Other Titles: Problem-Based Learning and STEM, in Secondary and Baccalaureate: A Systematic Review
Authors: Ramos Plaza, Rebeca
Cid Cid, Ana Isabel
Sotto Díaz, Arcadio
Editors: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, null
UNESCO Clasification: 580107 Métodos pedagógicos
Keywords: Aprendizaje basado en problemas
STEM
Revisión sistemática
Educación Secundaria
Bachillerato
Issue Date: 2025
Journal: El Guiniguada 
Abstract: El diseño de actividades docentes fundadas en el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) dentro del marco STEM implica ciertas complejidades que acercan el proceso de enseñanza-aprendizaje al mundo real. Este trabajo realiza una revisión sistemática, (según la declaración PRISMA), con el fin de caracterizar la producción científica en relación con la integración ABP-STEM implementada en las escuelas para alumnos de entre 12 y 18 años en el siglo XXI, educación secundaria y bachillerato en España. Se analizan diversos aspectos de los documentos seleccionados tales como las metodologías educativas con las que se combinan, las características de las propuestas ABP, las mejoras educativas y limitaciones, etc. Los resultados muestran mejoras en el rendimiento y en las habilidades interpersonales del alumnado, aumento de su interés en carreras STEM, así como su satisfacción a la hora de trabajar con estas metodologías en el contexto del aula.
The design of teaching activities based on Problem-Based Learning (PBL) within the STEM framework involves certain complexities that bring the teaching-learning process closer to the real world. This paper carries out a systematic review, (according to the PRISMA statement), in order to characterise the scientific production in relation to PBL-STEM integration implemented in schools for students between 12 and 18 years old in the 21st century, secondary education and baccalaureate in Spain. Various aspects of the selected papers are analysed, such as the educational methodologies with which they are combined, the characteristics of the ABP proposals, the educational improvements and limitations, etc. The results show improvements in students' performance and interpersonal skills, an increase in their interest in STEM careers, as well as their satisfaction when working with these methodologies in the classroom context.
URI: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/143986
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2025.809
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610, eISSN 2386-3374], n. 34, p. 212-227, (Julio 2025)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (1,21 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.