Identificador persistente para citar o vincular este elemento: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/143142
Title: Teachers' training in ICT: analysis of Spanish Universities' syllabi
Other Titles: Profesorado y TIC: análisis de los planes de estudio en universidades españolas
Authors: Biel Maeso, Miriam
Céspedes Suárez, Carmen Isabel 
Hernández Arroyo, Sara 
UNESCO Clasification: 5803 Preparación y empleo de profesores
Keywords: ICT (Information and Communication Technology)
Digital skills
Pre-primary education
Primary education
Secondary education, et al
Issue Date: 2025
Journal: Aula De Encuentro 
Abstract: The training of future educators in Information and Communication Technologies (ICT) is a key directive of the European Higher Education Area. In order to understand how teachers acquire and develop their digital skills, this paper analyses the integration of ICT as a specific course into the curricula of the Pre-primary and Primary Education Teaching degrees and the Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training, and Language Teaching for prospective teachers at both public and private Spanish universities. This descriptive, quantitative research investigated the heterogeneous ways in which the different centres have integrated ICT and has confirmed that most of them largely confine themselves to training in ICT through optional subjects. This approach is reductionist, thereby restricting both access and training. In conclusion, the analysis confirms that ICT training largely remains an unresolved issue for many Spanish universities.
La formación de futuros educadores en Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) es una directriz clave del Espacio Europeo de Educación Superior. Con objeto de conocer cómo el profesorado adquiere y desarrolla sus habilidades digitales, este artículo analiza la incorporación de las TIC en los planes de estudios de los Grados en Maestro en Educación Infantil y Primaria; y en el Máster en Formación del Profesorado de Secundaria, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas en universidades españolas públicas y privadas. Esta investigación de corte descriptivo mediante una metodología cuantitativa ha examinado el modo heterogéneo en que los distintos centros han incorporado las TIC y ha confirmado que la mayoría se limita a enseñarlas a través de asignaturas optativas. Esto muestra un enfoque reduccionista que limita el acceso y la formación. En conclusión, el análisis confirma que la formación en TIC continúa siendo una asignatura pendiente para muchas universidades españolas.
URI: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/143142
ISSN: 1137-8778
DOI: 10.17561/ae.v27n1.9270
Source: Aula de Encuentro [1137-8778], v. 27 (1), Investigaciones, p. 146-172
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (372,7 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.