Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/141882
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRodríguez Gil, María Estheren_US
dc.date.accessioned2025-07-02T10:34:27Z-
dc.date.available2025-07-02T10:34:27Z-
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.issn2695-8244en_US
dc.identifier.urihttps://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/141882-
dc.description.abstractThis study evaluates whether Master’s in Bilingual Education (MBEs) programmes in Spain effectively meet the needs of Content and Language Integrated Learning (CLIL) teachers. Using Pérez Cañado’s (2015a, 2018) framework of seven core CLIL teacher competences, the study conducts a deductive content analysis of 19 MBEs from public and private institutions. The findings reveal that most MBEs address at least four of the seven competences, with nearly 90% covering six or seven competences in their programme-level competences. Pedagogical, linguistic, scientific knowledge and reflective and developmental competences are particularly well-represented in the masters’ programmes, while interpersonal, organisational, and collaborative competences receive less attention. These results emphasise the need for greater focus on soft skills like collaboration and interpersonal communication. The study highlights the importance of aligning MBE curricula with CLIL teacher competences to better prepare educators for bilingual programmes, advocating for enhanced professional development in these areas.en_US
dc.description.abstractEste estudio evalúa si los programas de Máster en Educación Bilingüe (MBEs) en España satisfacen las necesidades de los docentes de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE). Se ha adoptado el marco de siete competencias clave del docente AICLE propuesto por Pérez Cañado (2015a, 2018) para realizar un análisis de contenido deductivo de 19 MBEs en instituciones públicas y privadas. Los resultados muestran que la mayoría de los MBEs aborda al menos cuatro de las siete competencias, y casi el 90% cubre seis o siete categorías del marco en las competencias a nivel de programa. Las competencias metolodógica, lingüística, del conocimiento científico, así como la competencia para la reflexión y el desarrollo están bien representadas en estos másteres, mientras que las competencias organizativa, interpersonal y colaborativa reciben menos atención. Estos resultados destacan la necesidad de dar mayor énfasis a habilidades blandas como la colaboración y la comunicación interpersonal. El estudio subraya la importancia de alinear los programas de MBEs con las competencias específicas de AICLE para mejorar la preparación de los docentes en educación bilingüe, y aboga por un mayor desarrollo profesional en estas áreas.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofPorta Linguarumen_US
dc.sourcePorta Linguarumy [ISSN 2695-8244], v. 44, p. 87-104 (Junio 2025)en_US
dc.subject5701 Lingüística aplicadaen_US
dc.subject.otherBilingual educationen_US
dc.subject.otherTeacher trainingen_US
dc.subject.otherCLIL teacher competencesen_US
dc.subject.otherHigher educationen_US
dc.subject.otherCurriculum designen_US
dc.titleMeeting the training needs of CLIL educators? An analysis of master’s programmes in bilingual educationen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.30827/portalin.vi44.31842en_US
dc.description.lastpage104en_US
dc.description.firstpage87en_US
dc.relation.volume44en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.description.numberofpages17en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateJunio 2025en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-HUMen_US
dc.description.sjr0,341
dc.description.sjrqQ1
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.ahciAHCI
dc.description.ssciSSCI
dc.description.fecytqQ1
dc.description.fecytpuntuacion76,38
dc.description.dialnetimpact0,0
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.miaricds8,7
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR IATEXT: Variación y Cambio Lingüístico-
crisitem.author.deptIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.deptDepartamento de Filología Moderna, Traducción e Interpretación-
crisitem.author.orcid0000-0002-1421-4662-
crisitem.author.parentorgIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.fullNameRodríguez Gil, María Esther-
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (438,92 kB)
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.