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https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/141882
Título: | Meeting the training needs of CLIL educators? An analysis of master’s programmes in bilingual education | Autores/as: | Rodríguez Gil, María Esther | Clasificación UNESCO: | 5701 Lingüística aplicada | Palabras clave: | Bilingual education Teacher training CLIL teacher competences Higher education Curriculum design |
Fecha de publicación: | 2025 | Publicación seriada: | Porta Linguarum | Resumen: | This study evaluates whether Master’s in Bilingual Education (MBEs) programmes
in Spain effectively meet the needs of Content and Language Integrated Learning
(CLIL) teachers. Using Pérez Cañado’s (2015a, 2018) framework of seven core CLIL teacher
competences, the study conducts a deductive content analysis of 19 MBEs from public
and private institutions. The findings reveal that most MBEs address at least four of the seven
competences, with nearly 90% covering six or seven competences in their programme-level
competences. Pedagogical, linguistic, scientific knowledge and reflective and developmental
competences are particularly well-represented in the masters’ programmes, while
interpersonal, organisational, and collaborative competences receive less attention. These
results emphasise the need for greater focus on soft skills like collaboration and interpersonal
communication. The study highlights the importance of aligning MBE curricula with CLIL
teacher competences to better prepare educators for bilingual programmes, advocating for
enhanced professional development in these areas. Este estudio evalúa si los programas de Máster en Educación Bilingüe (MBEs) en España satisfacen las necesidades de los docentes de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE). Se ha adoptado el marco de siete competencias clave del docente AICLE propuesto por Pérez Cañado (2015a, 2018) para realizar un análisis de contenido deductivo de 19 MBEs en instituciones públicas y privadas. Los resultados muestran que la mayoría de los MBEs aborda al menos cuatro de las siete competencias, y casi el 90% cubre seis o siete categorías del marco en las competencias a nivel de programa. Las competencias metolodógica, lingüística, del conocimiento científico, así como la competencia para la reflexión y el desarrollo están bien representadas en estos másteres, mientras que las competencias organizativa, interpersonal y colaborativa reciben menos atención. Estos resultados destacan la necesidad de dar mayor énfasis a habilidades blandas como la colaboración y la comunicación interpersonal. El estudio subraya la importancia de alinear los programas de MBEs con las competencias específicas de AICLE para mejorar la preparación de los docentes en educación bilingüe, y aboga por un mayor desarrollo profesional en estas áreas. |
URI: | https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/141882 | ISSN: | 2695-8244 | DOI: | https://doi.org/10.30827/portalin.vi44.31842 | Fuente: | Porta Linguarumy [ISSN 2695-8244], v. 44, p. 87-104 (Junio 2025) |
Colección: | Artículos |
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