Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/135963
Title: | Club de Lectura Escolar con Perspectiva de Género para la Transformación Social | Other Titles: | School Reading Club With A Gender Perspective For Social Transformation | Authors: | León Ciliotta, Rosalí Acosta Valentín, Laura Hernández Arroyo, Sara |
Keywords: | Club de lectura Literatura infantil y juvenil Identidad Perspectiva de género Transformación social, et al |
Issue Date: | 2024 | Journal: | Cuestiones pedagógicas | Abstract: | La literatura infantil es una herramienta
poderosa para la construcción de la identidad
y la transmisión de valores culturales y
sociales. Desde una perspectiva didáctica
adquiere relevancia como instrumento para la
formación competencial e integral del
alumnado. El presente artículo propone la
implementación de un club de lectura escolar
con perspectiva de género para cultivar la
capacidad de lectura crítica en el alumnado
participante y cimentar una ciudadanía
juiciosa y proactiva, que promueva la
transformación social a través de
experiencias y eventos de proyección
comunitaria en su entorno inmediato. Las
nueve lecturas sugeridas para realizar a lo
largo de un curso académico abordan
temáticas sociales relevantes y analizan el potencial que tienen para desarrollar una
comprensión profunda de los problemas
sociales, al tiempo que se fomenta el debate
y la reflexión, tanto a través de las historias
que cuentan los libros como de las iniciativas
comunitarias propuestas.
Mediante la revisión teórica y la selección de
obras, se establece que el club de lectura es
una herramienta eficaz para suscitar la
transformación social a través de valores
prosociales como la justicia e igualdad.
Dichos valores se integran en el trabajo que
se hace de los textos literarios elegidos con
perspectiva de género, así como de la
transferencia lograda con las experiencias y
eventos que acompañan las lecturas hechas. Children's literature is a powerful tool for identity construction and the transmission of cultural and social values from a young age. From a didactic perspective, it gains relevance as an instrument for a skills-based education and the holistic development of the individual. This article proposes the implementation of a school reading club with a gender perspective to cultivate the participants’ critical reading skills and to foster a thoughtful and proactive citizenship in them, aimed at promoting social transformation through experiences and community outreach events in the vicinity of the institution where the club it is put into action. The nine readings suggested for the academic year address relevant social issues and analyse their potential to develop a deeper understanding of social problems, while fostering debate and reflection, both through the stories read in the books and the proposed community initiatives. Through theoretical review and the selection of works adequate for the purpose of the initiative, the article establishes that the reading club is an effective tool for driving social transformation by promoting prosocial values such as justice and equality. These values are integrated into the work done with the literary texts chosen with a gender perspective, as well as through the transfer achieved with the experiences and events that accompany the readings. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/135963 | ISSN: | 0213-7771 | DOI: | 10.12795/CP.2024.i33.v2.03 | Source: | Cuestiones Pedagógicas [0213-7771], vol.2 (33), 2024, p. 55-72 |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.