Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/135117
Title: Lecturas feministas desde la didáctica. A propósito de Daniela Pirata
Other Titles: Feminist readings from didactics. About Daniela Pirata
Authors: Hernández Quintana, Blanca Ángeles 
Keywords: Daniela pirata
Literatura infantil
Lectura
Crítica literaria feminista
Didáctica, et al
Issue Date: 2023
Journal: Cauce 
Abstract: La literatura infantil (LI) propone una serie de modelos que fijan imágenes y pautas de comportamiento. Desde la perspectiva de género, estos modelos se han correspondido con estereotipos y roles sexistas que contribuyen a perpetuar su interiorización. El sujeto lector desde edades tempranas aprehende esa representación como resultado de un proceso educacional y cultural diferenciado. Desde una hermenéutica de la sospecha, la crítica literaria feminista ha analizado estas representaciones asumidas, entre otros agentes de transmisión cultural, a partir de la lectura. En este artículo se analiza el cuento Daniela pirata, de Susanna Isern. El objetivo es aplicar las líneas de investigación propuestas por la crítica literaria feminista en este libro infantil y mostrar cómo desde este enfoque y su didáctica se aprecian la presencia de imágenes simbólicas y elementos narratológicos igualitarios, pero también sesgos de género que refuerzan el papel subordinado de las mujeres.
Children’s literature proposes a series of models that set images and patterns of behaviour. From a gender perspective, these models have corresponded to stereotypes and sexist roles that help to perpetuate their internalisation. From an early age, the reading subject apprehends this representation as a result of a differentiated educational and cultural process. From a hermeneutic of suspicion, feminist literary criticism has analysed these representations assumed, among other agents of cultural transmission, through reading. This article analyses the short story Daniela pirata, by Susanna Isern. The aim is to apply the lines of research proposed by feminist literary criticism to this children's book and to show how this approach and its didactics reveal the presence of symbolic images and egalitarian narratological elements, but also gender biases that reinforce the subordinate role of women.
URI: http://hdl.handle.net/10553/135117
ISSN: 0212-0410
DOI: 10.12795/cauce.v46i1.24181
Source: Cauce [0212-0410], vol. 46 (Monográfico. Hibridismo: Artes y otros saberes aplicados a la didáctica de la lengua y la literatura), p. 293-314
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (1,06 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.