Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/128268
Title: Validación de la Escala de Desarrollo Positivo Adolescente y valor discriminativo del ajuste escolar
Other Titles: Validation of the Adolescent Positive Development Scale and discriminative value of school adjustment
Authors: Martín Quintana, Juan Carlos 
Alamo Muñoz,Adriana 
Cruz Sosa,Mirian Del Mar 
Rodrigo Lopez,Maria Jose 
UNESCO Clasification: 6104 Psicopedagogía
Keywords: Competences
Educational Settings
Evaluation
Positive Youth Development
Desarrollo positivo en la adolescencia, et al
Issue Date: 2023
Journal: Revista de estudios e investigación en psicología y educación 
Abstract: The Positive Youth Development model raises the need to identify the competences that allow a healthy transition to adult life. However, evaluation of these competences remains a challenge. This study analyses the psychometric properties of the Adolescent Positive Development Scale informed by academic tutors, and the discriminative power of the scale for variables in an educational setting. A total of 512 academic tutors or guidance counsellors assessed 1050 adolescents from secondary schools using this instrument. The exploratory and confirmatory factor analysis showed a 5-factor structure (Personal Development and Resilience, Cognitive Development, Socio-Moral Development, Self-care and Health, and Emotional Development), with adequate psychometric properties. The scale shows good discrimination of academic performance and diagnosticity for grade repetition and risk of school dropout. This scale is recommended for the assessment and promotion of Positive Youth Development owing to its applicability in an educational context.
El modelo de Desarrollo Positivo en la Adolescencia plantea la necesidad de identificar las competencias que permiten realizar una transición saludable a la vida adulta. Sin embargo, la evaluación de estas competencias sigue siendo un reto. Este estudio analiza las propiedades psicométricas de la Escala de Desarrollo Positivo Adolescente informada por tutores académicos y su valor discriminativo para variables del contexto educativo. Un total de 512 tutores/as académicos u orientadores/as evaluaron a 1050 adolescentes de centros de enseñanza secundaria utilizando este instrumento. El análisis factorial exploratorio y confirmatorio mostró una estructura con cinco factores (Desarrollo Personal y Resiliencia, Desarrollo Cognitivo, Desarrollo Socio-Moral, Autocuidado y Salud y Desarrollo Emocional), con propiedades psicométricas adecuadas. La escala muestra una buena discriminación del rendimiento académico y diagnosticidad para la repetición de curso y riesgo de abandono escolar. Se recomienda esta escala para la evaluación y promoción del Desarrollo Positivo Adolescente por su aplicabilidad en el contexto educativo.
URI: http://hdl.handle.net/10553/128268
DOI: 10.17979/reipe.2023.10.2.9874
Source: Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación [EISSN 2386-7418], v. 10 (2), p. 242-261, (Diciembre 2023)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (1,29 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.