Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/127887
Title: | El performance como recurso didáctico en la Educación Social | Other Titles: | Performance as a didactic resource in Social Education | Authors: | Pérez Solís, María Del Rocío | UNESCO Clasification: | 5802 Organización y planificación de la educación 620310 Teatro |
Keywords: | Performance Recurso didáctico Educación social Educación superior Didáctica, et al |
Issue Date: | 2021 | Journal: | Qurriculum | Abstract: | En este trabajo presentamos una propuesta de innovación para el uso del performance como recurso didáctico en la formación inicial del Grado de Educación Social. La Educación Social conlleva una práctica multidimensional y su finalidad es contribuir al desarrollo integral de las personas, por lo que reflexionamos sobre la figura del educador y sus posibilidades de profesionalización en la línea de Educación a través del Arte. La actividad nuclear de este trabajo son unas orientaciones didácticas de cómo trabajar los componentes y elementos que constituyen la creación de un performance para el uso de una intervención social por parte de los futuros educadores sociales, incidiendo en esta práctica artística como metodología activa. El objetivo planteado es el de abordar el proceso creativo y sus orientaciones didácticas para llevar a cabo las fases del aprendizaje interdisciplinar, conocer los componentes del performance y el uso del multilenguaje característico del arte contemporáneo. Entre las conclusiones destacamos que la práctica del performance como una herramienta de intervención para el campo de la Educación Social puede generar nuevas narrativas en la sociedad contemporánea y urge una formación inicial en dichas prácticas artísticas. In this paper we present an innovation proposal for the use of performance as a didactic resource in the initial training of the Social Education Degree. Social Education involves a multidimensional practice, and its purpose is to contribute to the integral development of people, so we reflect on the figure of the educator and its possibilities of professionalization in the line of Education through Art. The core activity of this work are some didactic guidelines on how to work the components and elements that constitute the creation of a performance for the use of a social intervention by future social educators, focusing on this artistic practice as an active methodology. The objective is to approach the creative process and its didactic orientations to carry out the phases of interdisciplinary learning, to know the components of performance and the use of the multilanguage characteristic of contemporary art. Among the conclusions we highlight that the practice of performance as an intervention tool for the field of Social Education can generate new narratives in contemporary society and urges an initial training in these artistic practices. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/127887 | ISSN: | 2530-8386 | DOI: | 10.25145/j.qurricul.2022.35.06 | Source: | Revista Qurriculum [2530-8386], 35, diciembre 2022, p. 123-131 |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
27
checked on May 18, 2024
Download(s)
18
checked on May 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.