Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/121841
Title: Por una didáctica inclusiva: la poesía de Tina Suárez: desmontando los tópicos sexistas del discurso literario
Other Titles: For an inclusive didactics: The poetry of Tina Suárez: dismanteling the sexist topics of the Literary Speech
Authors: Hernández Quintana, Blanca Ángeles 
UNESCO Clasification: 570107 Lengua y literatura
5801 Teoría y métodos educativos
Keywords: Didáctica
Tina Suárez
Género
Sexismo
Poesía, et al
Issue Date: 2020
Journal: Cauce 
Abstract: Este trabajo analiza la obra de Tina Suárez como paradigma de discurso dialógico con la tradición literaria desde la perspectiva de género. En su poesía desmonta los tópicos sexistas para actualizarlos y subvertir el discurso poético tradicional. Partiendo de la noción de intertextualidad como una de sus principales herramientas, en la primera parte se estudian los diferentes mecanismos desde los que reelabora el tejido cultural y estructural heredado hasta transformarlo en un texto nuevo con una significación diferente. Partiendo de esta revisión, en la segunda parte se analiza este nuevo discurso y su aplicación didáctica inclusiva con el objetivo de proponer nuevas versiones desde las que interpretar las lecturas literarias y los personajes que las conforman con un enfoque de género
This essay analyzes the work of Tina Suárez as a paradigm of dialogical discussion based on literary tradition from a gender perspective. In her poetry she dismantles the sexist topics to update them as well as subvert the traditional poetic discourse. Using the notion of intertextuality as one of her main tools, we start this essay studying the different mechanisms from which she re-elaborates the cultural and structural heritage inherited to transform it into a new text with a different meaning. In the second part this new discourse and its inclusive didactic application are analyzed with the aim of proposing new versions so that we can interpret the literary readings and the characters that make them up with a gender approach
URI: http://hdl.handle.net/10553/121841
ISSN: 0212-0410
DOI: 10.12795/CAUCE.2020.i43.07
Source: Cauce [ISSN 0212-0410], n. 43, p. 277-297, (2020)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (2,29 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.