Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/121752
Title: Conocimientos adquiridos mediante una intervención educativa grupal en pacientes con tratamiento anticoagulante oral
Other Titles: Knowledge acquired through a group educational intervention in patients on oral anticoagulant therapy
Authors: Jorge Araujo, Pedro
Díaz González, Candelaria Merced 
Suárez Sánchez, Juan José 
Santana Aguiar, Eduardo
Vega Ortega, Dara
Reyes Noha, María Mercedes
UNESCO Clasification: 32 Ciencias médicas
3201 Ciencias clínicas
Keywords: Anticoagulantes
Conocimientos
Actitudes y práctica en salud
Educación en salud
Encuestas y cuestionarios, et al
Issue Date: 2023
Journal: Metas de enfermería 
Abstract: Objetivo: analizar el incremento de conocimientos y el grado de satisfacción obtenidos mediante una intervención educativa para las personas en tratamiento anticoagulante (TAO) seguidas en Atención Primaria. Método: estudio antes-después sin grupo control. La población fueron personas en TAO en seguimiento en el Área de Salud de Gran Canaria (40 centros de salud (CS); N= 11.808). Se estimó una muestra de 250 personas. Se realizó una sesión educativa teórica (40 min) y práctica (60 min) dirigida por una enfermera con grupos de ocho a 16 personas. Se midieron basalmente variables sociodemográficas, clínicas, de tratamiento, conocimientos en anticoagulación medidos con el cuestionario OAK (mín. 0 a máx. 20 puntos) y la satisfacción con la sesión. Se reevaluó el conocimiento a los cuatro meses. Se llevó a cabo estadística descriptiva y bivariante. Resultados: participaron 145 personas de 23 centros de salud (x= 66,9 años; 55,2% hombres). Hubo un aumento del porcentaje de respuestas acertadas y una disminución de las respuestas en blanco en todas las preguntas, siendo estadísticamente significativo el cambio en 16 de ellas (p< 0,05). La media de puntuación del cuestionario OAK aumentó de manera estadísticamente significativa [pretest (= 9,6); postest (=13,8); p= 0,000)]. Un 84,8% de los sujetos había mejorado sus conocimientos tras haber participado en la sesión. El 80% o más encontró muy adecuados distintos aspectos de la sesión. El 91% la recomendaría a otros pacientes. Conclusión: hubo un mayor nivel de conocimientos en anticoagulación a los cuatro meses de la participación en la sesión educativa grupal guiada por una enfermera.
Objective: to analyse the increase in knowledge and level of satisfaction achieved through an educational intervention for persons on anticoagulant therapy (OAT) followed up at Primary Care. Method: a before-and-after study without control arm. The population was formed by patients on OAT followed up at the Gran Canaria Health Area (40 primary care centres (PCCs); N=11,808). The sample was calculated at 250 persons. A theoretical education session (40 minutes), and a practical session (60 minutes) were led by a nurse with groups from eight to sixteen persons. The following variables were measured at baseline: sociodemographic, clinical, treatment-related, knowledge on anticoagulation measured with the OAK questionnaire (minimum score: 0, maximum score: 20 points), and satisfaction with the session. Knowledge was re-evaluated at four months. Descriptive and bivariate statistics was conducted. Results: the study included 145 persons from 23 PCCs (x= 66.9 years; 55.2% male). There was an increase in the proportion of correct answers and a reduction in blank answers for all questions; the change in 16 of them was statistically significant (p< 0.05). There was a statistically significant increase in the mean score for the OAK questionnaire [pre-test (= 9.6); post-test (=13.8); p= 0.000)]. In total, 845 of the subjects had improved their knowledge after their participation in the session; 80% or more found that different aspects of the session were very adequate, and 91% would recommend it to other patients. Conclusion: there was a higher level of knowledge regarding anticoagulation four months after participating in the group educational session led by a nurse.
URI: http://hdl.handle.net/10553/121752
ISSN: 1138-7262
DOI: 10.35667/MetasEnf.2023.26.1003082076
Source: Metas de Enfermería [ISSN 1138-7262], v. 26 (3), p. 15-22 (Abril 2023)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (189,52 kB)
Show full item record

Page view(s)

143
checked on May 4, 2024

Download(s)

69
checked on May 4, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.