Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/121435
Title: Lenguaje de Programación Scratch como Herramienta Didáctica para la Enseñanza del Sistema de Coordenadas Cartesianas en Educación Primaria
Authors: Quevedo Gutiérrez, Eduardo Gregorio 
Hernández Suárez, Víctor Manuel 
Quevedo Sarmiento, Jacinto Rafael
Zapatera Llinares, Alberto
Issue Date: 2017
Journal: Formación del Profesorado e Investigación en Educación Matemática 
Abstract: De acuerdo con el currículo educativo actual, la enseñanza del sistema de coordenadas cartesianas en sexto curso de Primaria, constituye un reto para el docente, cuyo objetivo consiste en que los alumnos sean capaces de describir posiciones y movimientos por medio de coordenadas, distancias entre puntos situados en rectas horizontales, paralelismos, perpendicularidad, ángulos, giros, etc., utilizando el vocabulario geométrico [1]. El presente artículo presenta una alternativa didáctica a la presentación del sistema de coordenadas cartesianas haciendo uso del lenguaje de programación visual Scratch. La finalidad es doble, por una parte, presentar de forma didáctica el tema tratado y, por otra, introducir a los alumnos en la programación con Scratch.
The teaching of the cartesian coordinate system in 6th grade, in accordance with the current educational curriculum, is a challenge for the teacher. The objective consists of students being able to describe positions and movements by means of coordinates, distances between points located in straight horizontal lines, parallelisms, perpendicularity, angles, turns, etc., using the geometric vocabulary [1]. This article presents a didactic alternative to the presentation of the cartesian coordinate system making use of the visual programming language Scratch. The purpose is twofold, on the one hand to present the subject treated didactically and on the other hand, to introduce the students to the programming with Scratch.
URI: http://hdl.handle.net/10553/121435
ISSN: 1695-6613
Source: Formación del Profesorado e Investigación en Educación Matemática [ISSN 1695-6613], v. 12, p. 187-201, (2017)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (555,99 kB)
Show full item record

Page view(s)

186
checked on Oct 12, 2024

Download(s)

146
checked on Oct 12, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.