Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/115510
Title: | Conceptual displacement Web search as a learning experience | Other Titles: | Desplazamiento conceptual: La búsqueda en la web como experiencia de aprendizaje | Authors: | Vidal-Sepúlveda, Martha Valdés León, Gabriel Sebastián Olivares-Rodríguez, Cristian |
UNESCO Clasification: | 5701 Lingüística aplicada 6302 Sociología experimental |
Keywords: | Information search Learning Learning analytics Lexical analysis Búsqueda de información, et al |
Issue Date: | 2021 | Journal: | Espirales Revista Mulidisciplinaria De Investigación | Abstract: | The research aims to identify the relationship between the behavior of seeking information on the Internet to solve a research task and the answers given by a group of university students. To do this, a quasi-experimental study was designed, of a quantitative nature, in which both the words used in the web search process and the answers made from it were analyzed. The data was processed thanks to the use of the GoNSA2 platform, which allows monitoring the search process, and the Iramuteq software, oriented towards the analysis of lexical information. Among the main results, we highlight a shift between the topics used in the search and those observed in the response stage and an increase in the categories present in this last stage, which allows considering the search process as an instance of learning. La investigación busca como objetivo identificar la relación entre el comportamiento de búsqueda de información en internet para resolver una tarea de investigación y las respuestas entregadas por parte de un grupo de estudiantes universitarios. Para ello, se diseñó un estudio cuasi-experimental, de carácter cuantitativo, en el que se analizaron tanto las palabras utilizadas en el proceso de búsqueda en la web como las respuestas elaboradas a partir de este. Los datos fueron procesados gracias a la utilización de la plataforma GoNSA2, que permite realizar seguimiento al proceso de búsqueda, y al software Iramuteq, orientado hacia el análisis de la información léxica. Dentro de los principales resultados, destacamos un desplazamiento entre los tópicos utilizados en la búsqueda y los que se observan en la etapa de respuestas y un aumento en las categorías presentes en esta última etapa, lo que permite considerar al proceso de búsqueda como una instancia de aprendizaje. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/115510 | ISSN: | 2550-6862 | DOI: | 10.31876/er.v5i38.781 | Source: | Espirales. Revista multidisciplinaria de investigación [2550-6862], Vol. 5 (38), p. 1-16 |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.