Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/115510
Title: Conceptual displacement Web search as a learning experience
Other Titles: Desplazamiento conceptual: La búsqueda en la web como experiencia de aprendizaje
Authors: Vidal-Sepúlveda, Martha
Valdés León, Gabriel Sebastián 
Olivares-Rodríguez, Cristian
UNESCO Clasification: 5701 Lingüística aplicada
6302 Sociología experimental
Keywords: Information search
Learning
Learning analytics
Lexical analysis
Búsqueda de información, et al
Issue Date: 2021
Journal: Espirales Revista Mulidisciplinaria De Investigación 
Abstract: The research aims to identify the relationship between the behavior of seeking information on the Internet to solve a research task and the answers given by a group of university students. To do this, a quasi-experimental study was designed, of a quantitative nature, in which both the words used in the web search process and the answers made from it were analyzed. The data was processed thanks to the use of the GoNSA2 platform, which allows monitoring the search process, and the Iramuteq software, oriented towards the analysis of lexical information. Among the main results, we highlight a shift between the topics used in the search and those observed in the response stage and an increase in the categories present in this last stage, which allows considering the search process as an instance of learning.
La investigación busca como objetivo identificar la relación entre el comportamiento de búsqueda de información en internet para resolver una tarea de investigación y las respuestas entregadas por parte de un grupo de estudiantes universitarios. Para ello, se diseñó un estudio cuasi-experimental, de carácter cuantitativo, en el que se analizaron tanto las palabras utilizadas en el proceso de búsqueda en la web como las respuestas elaboradas a partir de este. Los datos fueron procesados gracias a la utilización de la plataforma GoNSA2, que permite realizar seguimiento al proceso de búsqueda, y al software Iramuteq, orientado hacia el análisis de la información léxica. Dentro de los principales resultados, destacamos un desplazamiento entre los tópicos utilizados en la búsqueda y los que se observan en la etapa de respuestas y un aumento en las categorías presentes en esta última etapa, lo que permite considerar al proceso de búsqueda como una instancia de aprendizaje.
URI: http://hdl.handle.net/10553/115510
ISSN: 2550-6862
DOI: 10.31876/er.v5i38.781
Source: Espirales. Revista multidisciplinaria de investigación [2550-6862], Vol. 5 (38), p. 1-16
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (429,19 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.