Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/115441
Title: Oral communicative competence in the training of engineers for the 21st century
Other Titles: Competencia comunicativa oral en la formación de ingenieros del siglo XXI
Authors: Valdés León, Gabriel Sebastián 
Vidal-Sepúlveda, Martha
Olivares-Rodríguez, Cristian
UNESCO Clasification: 57 Lingüística
33 Ciencias tecnológicas
Keywords: Engineering education
Oral communicative competence
Communicative skills
Academic literacy
Didactics of orality, et al
Issue Date: 2022
Journal: Centro Sur 
Abstract: This paper presents an action-research experience that was carried out with 12 students in their last semester of Civil Computer Engineering at a private Chilean university, whose objective was to contribute to the development of oral communicative competence from an academic and disciplinary point of view. A methodological distinction was made between formal and technical aspects that allowed the development of these skills through interdisciplinary work between engineering teachers and communication teachers thanks to the implementation of a didactic module that encouraged disciplinary communicative practice, self-evaluation, co-evaluation and timely feedback. The results obtained indicate that, at the group level, this experience contributed to obtaining scores with a narrower dispersion and shifted towards passing levels, while at the individual level, more than 90% of the students managed to improve their oral communicative performance.
Este documento presenta una experiencia de investigación-acción que se realizó con 12 estudiantes de último semestre de la carrera de Ingeniería Civil Informática de una universidad chilena privada, cuyo objetivo fue contribuir con el desarrollo de la competencia comunicativa oral desde una mirada académica y disciplinar. Se realizó una distinción metodológica entre aspectos formales y aspectos técnicos que permitió potenciar el desarrollo de estas habilidades a través del trabajo interdisciplinar entre docentes de ingeniería y docentes de comunicación gracias a la implementación de un módulo didáctico que propició la práctica comunicativa disciplinar, la autoevaluación, la coevaluación y la retroalimentación oportuna. Los resultados obtenidos señalan que, a nivel grupal, esta experiencia contribuyó con la obtención de puntajes con una dispersión más estrecha y desplazada hacia niveles de aprobación, en tanto que, en el plano individual, más del 90% de los estudiantes logró mejorar su desempeño comunicativo oral.
URI: http://hdl.handle.net/10553/115441
ISSN: 2600-5743
Source: Centro Sur. Social Science Journal [2600-5743], vol. 6 (1), p. 14-23
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (578,15 kB)
Show full item record

Page view(s)

47
checked on Aug 12, 2023

Download(s)

11
checked on Aug 12, 2023

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.