Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/114741
Title: ¡Pinastri!: la metamorfosis del deseo sadomasoquista y la subversión de la fantasía pornotópica en The Duke of Burgundy
Authors: Oxbrow, Gina Louise 
UNESCO Clasification: 6203 Teoría, análisis y crítica de las bellas artes
6301 Sociología cultural
620301 Cinematografía
Keywords: Erotic Film
Lesbian
Pornotopia
Sado-Masochism
Sexual Fantasy, et al
Issue Date: 2021
Journal: Moderna Sprak 
Abstract: The Duke of Burgundy (Peter Strickland, 2014) might seem to be a soft-porn film in the style of Bilitis (David Hamilton, 1977) due to the recurring backdrop of bucolic green and leafy landscapes within an apparently bourgeois setting. The film centres on the sado-masochistic relationship between Cynthia, a prosperous academic and well-known entomologist, and her younger lover, who is also her submissive maid and research apprentice. They live together in a de-contextualized location with no name, reminiscent of a pornotopia of unfettered desire. Yet, once mundane domestic routine takes over, this leads to an imbalance between domination, fantasy, satisfaction and role-play. In the following analysis, we shall highlight the constant explicit nods by the director to the films of Jess Franco, Armando Bó or Luis Buñuel, which thus result in the film becoming more of a pastiche of pornotopic cinema productions not only of lesbian relationships, but it ends up being a sadomasochistic parody, too. We are now confronted with a subversion of mainstream pornography, usually directed at a stereotypically male heterosexual audience. In this production, female desire is empowered by means of the psychological development of the lead characters, as they are not represented as mere objects of desire for the viewer’s pleasure, but as subjects enjoying their own sexuality to the full.
La película The Duke of Burgundy (Peter Strickland, 2014) parece, a primera vista, una película de pornografía blanda al estilo de Bilitis (David Hamilton, 1977) debido a sus bucólicos paisajes verdes en un ambiente aparentemente burgués. El film narra la relación sadomasoquista entre Cynthia, una acomodada académica y conocida entomóloga, y su joven amante, criada sumisa y aprendiz, Evelyn. Las dos viven juntas en un sitio sin nombre o contexto, más bien una pornotopía de deseo desenfrenado. Sin embargo, cuando se interpone la rutina doméstica, comienza a producirse un desequilibrio entre la dominación, la fantasía, la satisfacción y la representación. A lo largo de este trabajo, pondremos de relieve los guiños constantes a las películas de Jess Franco, Armando Bó y Luis Buñuel, lo que nos enfrenta a un pastiche de la representación pornotópica cinematográfica, no solo de las relaciones lesbianas, sino también una parodia sadomasoquista. Se trata de una subversión de aquella pornografía mainstream, dirigida exclusivamente a una mirada masculina heterosexual. En esta película el deseo femenino se empodera a través del desarrollo psicológico de las protagonistas, pues estas no son concebidas como mero objetos de deseo para el espectador, sino como sujetos que viven su sexualidad a plenitud.
URI: http://hdl.handle.net/10553/114741
ISSN: 2000-3560
Source: Moderna Sprak [ISSN 2000-3560], v. 115 (3), p. 154-168, (Enero 2021)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (632,83 kB)
Show full item record

Page view(s)

81
checked on Mar 16, 2024

Download(s)

17
checked on Mar 16, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.