Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/112809
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dc.contributor.authorFelipe-Afonso, M. Isauraen_US
dc.contributor.authorPlasencia-Pimentel, Andreaen_US
dc.contributor.authorGarcía, Luis Albertoen_US
dc.contributor.authorCastro Sánchez, José Juanen_US
dc.date.accessioned2021-11-29T17:23:58Z-
dc.date.available2021-11-29T17:23:58Z-
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.issn1697-5200en_US
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/112809-
dc.description.abstractThe present work aims to establish a comparison in the use of learning strategies between those students who studied psychology before the implementation of the Bologna Plan and those who have done it later following the Bologna Plan. A descriptive experimental study has been carried out with 2.051 students who were in 3rd (Four-years Bachelor) and 4th (Five-years Bachelor) year of Psychology. Cognitive strategies, control strategies in the study, learning styles and motivational strategies were evaluated. A t-Student mean difference test was applied for independent groups. The results show that students with the Bologna Plan use more reproductive and collaborative cognitive strategies, as well as a more superficial and theoretical learning style. Non-Bologna students opt for more productive cognitive strategies, search for alternatives, more autonomous and immersive style and greater use of motivational strategies of concentration and encouragement. Clear differences have been found in relation to the degree of autonomy, elaboration and deepening in the study and motivational habits. These data invite a reflection on the impact of the methodology proposed by the Bologna Plan, its implementation and the profile of the student and professional of Psychology.en_US
dc.description.abstractEl presente trabajo pretende establecer una comparación en el uso de estrategias de aprendizaje entre aquellos estudiantes que realizaron la carrera de Psicología antes de la implantación del Plan Bolonia y aquellos que lo han hecho posteriormente siguiendo el Plan Bolonia. Se ha llevado a cabo un estudio experimental descriptivo con 2.051 estudiantes que cursaban 3º (Grado) y 4º (Licenciatura) de Psicología. Se evaluaron las estrategias cognitivas, de control en el estudio, los estilos de aprendizaje y las estrategias motivacionales. Se aplicó una prueba de diferencias de medias t-Student para grupos independientes. Los resultados muestran que los estudiantes con el Plan Bolonia utilizan estrategias cognitivas más reproductivas y colaborativas, así como un estilo de aprendizaje más superficial y teórico. El alumnado No Bolonia se decanta por estrategias cognitivas más productivas, por la búsqueda de alternativas, muestran un estilo más autónomo e inmerso y mayor uso de estrategias motivacionales de concentración y ánimo. Se han encontrado claras diferencias en relación con el grado de autonomía, elaboración y profundización en el estudio y los hábitos motivacionales. Estos datos invitan a una reflexión sobre el impacto de la metodología propuesta por el Plan Bolonia, su implantación y el perfil del estudiante y profesional de la Psicología.en_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofRevista De Investigacion En Educacionen_US
dc.sourceRevista de Investigación en Educación [ISSN 1697-5200],v. 19 (2), p. 145-161, (Enero 2021)en_US
dc.subject5802 Organización y planificación de la educaciónen_US
dc.subject590207 Política educativaen_US
dc.subject.otherBolognaen_US
dc.subject.otherLearningen_US
dc.subject.otherMotivationen_US
dc.subject.otherStrategiesen_US
dc.subject.otherBoloniaen_US
dc.subject.otherEstrategiasen_US
dc.subject.otherAprendizajeen_US
dc.subject.otherMotivaciónen_US
dc.titleEl efecto “Bolonia” en las estrategias y estilos de aprendizaje de los estudiantes de Psicología de la Universidad de La Lagunaen_US
dc.title.alternativeThe “Bolonia” effect on the learning strategies of Psychology students at the University of La Lagunaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.35869/reined.v19i2.3672en_US
dc.identifier.scopus85119192541-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.authorscopusid57222326352-
dc.contributor.authorscopusid57339982300-
dc.contributor.authorscopusid57339982400-
dc.contributor.authorscopusid36647250800-
dc.identifier.eissn2172-3427-
dc.description.lastpage161en_US
dc.identifier.issue2-
dc.description.firstpage145en_US
dc.relation.volume19en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateEnero 2021en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-EGBen_US
dc.description.esciESCI
dc.description.dialnetimpact0,667
dc.description.dialnetqQ2
dc.description.dialnetdD3
dc.description.miaricds7,8
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR Sociedad Digital-
crisitem.author.deptDepartamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social-
crisitem.author.orcid0000-0002-9305-263X-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social-
crisitem.author.fullNameCastro Sánchez, José Juan-
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