Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/106177
Title: | Estrategias educativas innovadoras para la docencia teórica en Arquitectura | Other Titles: | Innovative Educational Strategies for Theoretical Teaching in Architecture | Authors: | López de Asiain Alberich, María Díaz García, Vicente Javier |
UNESCO Clasification: | 6201 Arquitectura 5801 Teoría y métodos educativos |
Keywords: | Composición arquitectónica Aprendizaje cooperativo Aprendizaje servicio Aprendizaje basado en proyectos Innovación educativa |
Issue Date: | 2020 | Publisher: | UMA | Conference: | VIII Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura - JIDA’20 | Abstract: | Se documentan cuatro experiencias docentes realizadas en las asignaturas de
teoría, historia y composición de la Escuela de Arquitectura de la Universidad de
Las Palmas de Gran Canaria. Han sido desarrolladas durante el curso académico
2019-2020, y en ellas, se han experimentado diversas metodologías educativas
innovadoras aplicadas al campo de la docencia teórica de la arquitectura:
aprendizaje cooperativo, aprendizaje colaborativo, aprendizaje basado en
proyectos, y aprendizaje servicio. El objetivo de la investigación desarrollada es
comprobar, por un lado, la capacidad de adaptación potencial de dichas
metodologías a asignaturas tradicionalmente basadas en contenidos teóricos y, por
otro lado, comprobar la aceptación que las mismas tienen por parte de los alumnos
y sus preferencias respecto a metodologías eminentemente tradicionales como las
clases magistrales, mayoritariamente difundidas para este tipo de asignaturas
teóricas. Four teaching experiences carried out in the subjects of Theory, History and Composition of the School of Architecture of the University of Las Palmas de Gran Canaria are documented. They have been developed during the academic year 2019-2020, in which several innovative educational methodologies applied to the field of theoretical teaching of architecture have been experienced: cooperative learning, collaborative learning, project-based learning, and service learning. The objective of the research carried out is to verify, on the one hand, the potential adaptability of these methodologies to subjects traditionally based on theoretical content, and on the other hand, to check students' acceptance and preferences regarding mainly traditional methodologies such as master classes which are greatly widespread for this type of theoretical subjects. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/106177 | ISBN: | 978-84-1335-032-5 | ISSN: | 2462-571X | DOI: | 10.5821/jida.2020.9322 | Source: | Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura |
Appears in Collections: | Actas de congresos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.