Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/55652
Title: Estudio de caso sobre la gestión en la universidad y sus dispositivos
Other Titles: Case study in the university management and devices
Authors: Rodríguez Pulido, Josefa 
Artiles Rodríguez, Josué 
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
Keywords: Educación superior
Gestión universitaria
Gestores universitarios
Formación
Higher education
Issue Date: 2016
Journal: Enseñanza & Teaching 
Abstract: Este trabajo presenta diferentes aspectos que inciden en el proceso de acceso y desarrollo de la gobernanza de los gestores en la universidad. Se lleva a cabo una investigación bajo un enfoque cualitativo de investigación a través de la entrevista semiestructurada y el desarrollo de un análisis interpretativo fundamentado en las experiencias de los gestores que llevan a cabo su interacción en el contexto universitario. Encontramos la existencia de dispositivos que utilizan los gestores universitarios de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria para cada uno de los aspectos indagados. Los resultados se agrupan en torno a seis dimensiones, con sus respectivas categorías, denominadas: período, elección, atribuciones, conflictos, desenlaces y preceptos. Se detecta la necesidad de mejorar la cooperación y cultura grupal del profesorado, aminorar el exceso de carga de trabajo, acompasar los aspectos docentes e investigadores y propiciar la formación de los gestores.
This paper presents the different aspects that affect the development process of access and the governance of the managers at the university. It carried out an investigation under a qualitative research approach through semi-structured and the development of an interpretative analysis based on experiences of the managers who perform their interaction in the university context. We found the existence of devices using university management at the University of Las Palmas for each of the investigated areas. The results are grouped around six dimensions, with their respective categories, called: period, election, powers, conflicts, outcomes and precepts. Detect the need to enhance cooperation and group culture of teachers, reduce the excess workload, teachers and researchers encompass aspects and promote the training of managers.
URI: http://hdl.handle.net/10553/55652
ISSN: 0212-5374
DOI: 10.14201/et201634293108
Source: Enseñanza & Teaching [ISSN 0212-5374], v. 34 (2), p. 93-108
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6253873
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (371,51 kB)
Show full item record

Page view(s)

75
checked on Jan 27, 2024

Download(s)

91
checked on Jan 27, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.