Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/77602
Title: | La Ciudad Jardín de Las Palmas de Gran Canaria como paisaje cultural urbano | Other Titles: | The Ciudad Jardín Neighbourhood of Las Palmas de Gran Canaria as an Urban Cultural Landscape | Authors: | Morales Matos, Guillermo Hernández Torres, Santiago Lozano Mas, María Yazmina |
UNESCO Clasification: | 540401 Geografía urbana 550601 Historia de la arquitectura 550301 Historia local |
Keywords: | Barrios históricos Paisajes urbanos Patrimonio cultural Análisis geográfico Didácticas, et al |
Issue Date: | 2021 | Publisher: | Universidad de Las Palmas de Gran Canaria | Journal: | Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia | Abstract: | Los paisajes culturales de la ciudad requieren un constante análisis de su caracterización y dinamismo, entre otros aspectos de la participación e impronta sobre los valores y los retos que presentan en el desarrollo sostenible e integrado. A través del ejemplo de Ciudad Jardín (Las Palmas de Gran Canaria) se pretende una identificación de la estructura que los conforma, un balance de su proceso cronológico y subrayar varios retos en su conservación e integración urbana. Se aporta una estructura de referencia para identificar su presencia en la ciudad. Se resalta la complejidad en la comprensión de sus cualidades, requiriendo de técnicas de didáctica ciudadana y de puesta en valor del patrimonio que atesoran. Among other aspects of their impact upon the values and challenges associated with sustainable, integrated development, the cultural landscapes of a city require continuous analysis of their characteristics and dynamics. Taking as an example Ciudad Jardín (Las Palmas de Gran Canaria), this article identifies the structure of such spaces, assesses its chronological processes, and highlights some challenges regarding its conservation and urban integration. The article provides a reference structure for identifying the presence of a cultural landscape within the city, and emphasizes the difficulties in understanding its characteristics, as this requires different techniques of civic education, as well as the appreciation of value in the heritage they possess. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/77602 | ISSN: | 1133-598X | DOI: | 10.51349/veg.2021.1.07 | Source: | Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia [ISSN 1133-598X], v. 21 (1), p. 153-182 | URL: | http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7735924 |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
232
checked on May 25, 2024
Download(s)
139
checked on May 25, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.