Identificador persistente para citar o vincular este elemento:
http://hdl.handle.net/10553/77184
Título: | Anatomy of instructional videos: a systematic characterization of the structure of academic instructional videos | Otros títulos: | Anatomía de los vídeos didácticos: una caracterización sistemática de la estructura de los vídeos académicos | Autores/as: | Santos Espino, José Miguel | Director/a : | Hernández Tejera, Francisco Mario | Clasificación UNESCO: | 3325 Tecnología de las telecomunicaciones | Palabras clave: | Vídeos MOOC's Técnicas digitales Vídeo en educación |
Fecha de publicación: | 2019 | Resumen: | The main goal of this research has been to build a classification scheme for instructional video characteristics which are related to learning processes. The process of building the classification starts with an extensive literature review and a field study on MOOC platforms. Features retrieved from the review and the field study led to a bottom-up conceptual clustering, ending with a full classification scheme. This classification scheme is inspired on Multimodal Discourse Analysis tools and theories, particularly John Bateman’s GeM framework.
The resulting classification scheme comprises eight taxonomical domains: Medium, Presentation, Interaction, Spatiotemporal, Speech, Social Appearance, Strategic and Generic (for video genres). These domains are organized in hierarchical layers, from the physical medium to more abstract levels. In addition, specific taxonomies have been developed for all domains except Strategic and Generic. These domain-specific taxonomies have been elaborated by means of literature reviews that have compiled more than 200 authoritative scientific references on the influence of audiovisual features on learning.
This research has covered instructional videos from a broad perspective, considering three natures of instructional videos: as instructional films, as multimedia learning objects, and as multimodal texts. Thus, the classification scheme is grounded in a multidisciplinary theoretical framework, which includes Cognitive Multimedia Learning theories, Multimodal Discourse Analysis and Systemic Functional Linguistics.
In summary, this research has delivered these products: 1) A classification scheme that systematically organizes the characteristics in instructional videos that researchers have found relevant in learning processes; 2) A survey of presentation styles and features currently used in instructional videos in online courses (MOOCs); and 3) A comprehensive literature review on the instructional video features that are related to learning effectiveness. El objetivo principal propuesto para esta tesis ha sido «elaborar un esquema de clasificación para las características de los vídeos didácticos», de forma sistemática y con un resultado útil. Esta tesis ha descrito el proceso de elaboración de esta clasificación, que comenzó con una extensa revisión de la literatura científica que dio lugar a un proceso de clasificación ascendente, cuyo resultado final es el esquema de clasificación expuesto en el apartado A.10 de este resumen y en el Capítulo 5 de la versión completa en inglés. El esquema de clasificación está basado en las teorías y herramientas del Análisis del Discurso Multimodal, en concreto el marco de trabajo GeM propuesto por John Bateman (Bateman, 2008). Otro resultado colateral de la investigación es el estudio sobre los estilos de presentación y características empleados actualmente en los vídeos didácticos de cursos en línea MOOC. Por último, un resultado valioso de la investigación es la propia revisión de la literatura sobre características de los vídeos didácticos. En sí misma ofrece una visión muy amplia y actualizada sobre el conocimiento sobre los componentes estructurales de los vídeos y su efecto en el aprendizaje. |
Descripción: | Programa de Doctorado Tecnologías de Telecomunicación e Ingeniería Computacional | Facultad: | Escuela de Ingeniería de Telecomunicación y Electrónica | Instituto: | Instituto Universitario de Sistemas Inteligentes y Aplicaciones Numéricas en Ingeniería | URI: | http://hdl.handle.net/10553/77184 |
Colección: | Tesis doctoral |
Visitas
185
actualizado el 16-sep-2023
Descargas
627
actualizado el 16-sep-2023
Google ScholarTM
Verifica
Comparte
Exporta metadatos
Los elementos en ULPGC accedaCRIS están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.