Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10553/77184
Título: Anatomy of instructional videos: a systematic characterization of the structure of academic instructional videos
Otros títulos: Anatomía de los vídeos didácticos: una caracterización sistemática de la estructura de los vídeos académicos
Autores/as: Santos Espino, José Miguel 
Director/a : Hernández Tejera, Francisco Mario 
Clasificación UNESCO: 3325 Tecnología de las telecomunicaciones
Palabras clave: Vídeos
MOOC's
Técnicas digitales
Vídeo en educación
Fecha de publicación: 2019
Resumen: The main goal of this research has been to build a classification scheme for instructional video characteristics which are related to learning processes. The process of building the classification starts with an extensive literature review and a field study on MOOC platforms. Features retrieved from the review and the field study led to a bottom-up conceptual clustering, ending with a full classification scheme. This classification scheme is inspired on Multimodal Discourse Analysis tools and theories, particularly John Bateman’s GeM framework. The resulting classification scheme comprises eight taxonomical domains: Medium, Presentation, Interaction, Spatiotemporal, Speech, Social Appearance, Strategic and Generic (for video genres). These domains are organized in hierarchical layers, from the physical medium to more abstract levels. In addition, specific taxonomies have been developed for all domains except Strategic and Generic. These domain-specific taxonomies have been elaborated by means of literature reviews that have compiled more than 200 authoritative scientific references on the influence of audiovisual features on learning. This research has covered instructional videos from a broad perspective, considering three natures of instructional videos: as instructional films, as multimedia learning objects, and as multimodal texts. Thus, the classification scheme is grounded in a multidisciplinary theoretical framework, which includes Cognitive Multimedia Learning theories, Multimodal Discourse Analysis and Systemic Functional Linguistics. In summary, this research has delivered these products: 1) A classification scheme that systematically organizes the characteristics in instructional videos that researchers have found relevant in learning processes; 2) A survey of presentation styles and features currently used in instructional videos in online courses (MOOCs); and 3) A comprehensive literature review on the instructional video features that are related to learning effectiveness.
El objetivo principal propuesto para esta tesis ha sido «elaborar un esquema de clasificación para las características de los vídeos didácticos», de forma sistemática y con un resultado útil. Esta tesis ha descrito el proceso de elaboración de esta clasificación, que comenzó con una extensa revisión de la literatura científica que dio lugar a un proceso de clasificación ascendente, cuyo resultado final es el esquema de clasificación expuesto en el apartado A.10 de este resumen y en el Capítulo 5 de la versión completa en inglés. El esquema de clasificación está basado en las teorías y herramientas del Análisis del Discurso Multimodal, en concreto el marco de trabajo GeM propuesto por John Bateman (Bateman, 2008). Otro resultado colateral de la investigación es el estudio sobre los estilos de presentación y características empleados actualmente en los vídeos didácticos de cursos en línea MOOC. Por último, un resultado valioso de la investigación es la propia revisión de la literatura sobre características de los vídeos didácticos. En sí misma ofrece una visión muy amplia y actualizada sobre el conocimiento sobre los componentes estructurales de los vídeos y su efecto en el aprendizaje.
Descripción: Programa de Doctorado Tecnologías de Telecomunicación e Ingeniería Computacional
Facultad: Escuela de Ingeniería de Telecomunicación y Electrónica
Instituto: Instituto Universitario de Sistemas Inteligentes y Aplicaciones Numéricas en Ingeniería
URI: http://hdl.handle.net/10553/77184
Colección:Tesis doctoral
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