Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10553/77184
Campo DC Valoridioma
dc.contributor.advisorHernández Tejera, Francisco Marioes
dc.contributor.authorSantos Espino, José Migueles
dc.date.accessioned2021-01-15T12:42:50Z-
dc.date.available2021-01-15T12:42:50Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/77184-
dc.descriptionPrograma de Doctorado Tecnologías de Telecomunicación e Ingeniería Computacionalen_US
dc.description.abstractThe main goal of this research has been to build a classification scheme for instructional video characteristics which are related to learning processes. The process of building the classification starts with an extensive literature review and a field study on MOOC platforms. Features retrieved from the review and the field study led to a bottom-up conceptual clustering, ending with a full classification scheme. This classification scheme is inspired on Multimodal Discourse Analysis tools and theories, particularly John Bateman’s GeM framework. The resulting classification scheme comprises eight taxonomical domains: Medium, Presentation, Interaction, Spatiotemporal, Speech, Social Appearance, Strategic and Generic (for video genres). These domains are organized in hierarchical layers, from the physical medium to more abstract levels. In addition, specific taxonomies have been developed for all domains except Strategic and Generic. These domain-specific taxonomies have been elaborated by means of literature reviews that have compiled more than 200 authoritative scientific references on the influence of audiovisual features on learning. This research has covered instructional videos from a broad perspective, considering three natures of instructional videos: as instructional films, as multimedia learning objects, and as multimodal texts. Thus, the classification scheme is grounded in a multidisciplinary theoretical framework, which includes Cognitive Multimedia Learning theories, Multimodal Discourse Analysis and Systemic Functional Linguistics. In summary, this research has delivered these products: 1) A classification scheme that systematically organizes the characteristics in instructional videos that researchers have found relevant in learning processes; 2) A survey of presentation styles and features currently used in instructional videos in online courses (MOOCs); and 3) A comprehensive literature review on the instructional video features that are related to learning effectiveness.en_US
dc.description.abstractEl objetivo principal propuesto para esta tesis ha sido «elaborar un esquema de clasificación para las características de los vídeos didácticos», de forma sistemática y con un resultado útil. Esta tesis ha descrito el proceso de elaboración de esta clasificación, que comenzó con una extensa revisión de la literatura científica que dio lugar a un proceso de clasificación ascendente, cuyo resultado final es el esquema de clasificación expuesto en el apartado A.10 de este resumen y en el Capítulo 5 de la versión completa en inglés. El esquema de clasificación está basado en las teorías y herramientas del Análisis del Discurso Multimodal, en concreto el marco de trabajo GeM propuesto por John Bateman (Bateman, 2008). Otro resultado colateral de la investigación es el estudio sobre los estilos de presentación y características empleados actualmente en los vídeos didácticos de cursos en línea MOOC. Por último, un resultado valioso de la investigación es la propia revisión de la literatura sobre características de los vídeos didácticos. En sí misma ofrece una visión muy amplia y actualizada sobre el conocimiento sobre los componentes estructurales de los vídeos y su efecto en el aprendizaje.en_US
dc.languageengen_US
dc.subject3325 Tecnología de las telecomunicacionesen_US
dc.subject.otherVídeoses
dc.subject.otherMOOC'ses
dc.subject.otherTécnicas digitaleses
dc.subject.otherVídeo en educaciónes
dc.titleAnatomy of instructional videos: a systematic characterization of the structure of academic instructional videoses
dc.title.alternativeAnatomía de los vídeos didácticos: una caracterización sistemática de la estructura de los vídeos académicosen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US
dc.typeThesisen_US
dc.typeThesisen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.centroInstituto Universitario de Sistemas Inteligentes y Aplicaciones Numéricas en Ingenieríaen_US
dc.contributor.facultadEscuela de Ingeniería de Telecomunicación y Electrónicaen_US
dc.investigacionIngeniería y Arquitecturaen_US
dc.type2Tesis doctoralen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.matriculaTESIS-1743921es
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-TELes
dc.contributor.programaPrograma de Doctorado en Tecnologías de Telecomunicación e Ingeniería Computacional por la Universidad de Las Palmas de Gran Canariaes
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.advisor.deptGIR SIANI: Inteligencia Artificial, Redes Neuronales, Aprendizaje Automático e Ingeniería de Datos-
crisitem.advisor.deptIU Sistemas Inteligentes y Aplicaciones Numéricas-
crisitem.advisor.deptDepartamento de Informática y Sistemas-
crisitem.author.deptGIR SIANI: Inteligencia Artificial, Redes Neuronales, Aprendizaje Automático e Ingeniería de Datos-
crisitem.author.deptIU Sistemas Inteligentes y Aplicaciones Numéricas-
crisitem.author.deptDepartamento de Informática y Sistemas-
crisitem.author.orcid0000-0002-5364-1317-
crisitem.author.parentorgIU Sistemas Inteligentes y Aplicaciones Numéricas-
crisitem.author.fullNameSantos Espino, José Miguel-
Colección:Tesis doctoral
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