Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/75941
Title: | Torre de Hanoi: datos normativos y desarrollo evolutivo de la planificación | Other Titles: | Tower of Hanoi: normative data and evolutionary development of planning | Authors: | Diaz, Alicia Martin, Raquel Jiménez, Juan E. García, Eduardo Hernández, Sergio Rodriguez, Cristina |
UNESCO Clasification: | 580106 Evaluación de alumnos 58 Pedagogía |
Keywords: | Standarization Development Assessment Executive Functions Planning, et al |
Issue Date: | 2012 | Journal: | European Journal Of Education And Psychology | Abstract: | The study focused on planning development in children of elementary grades and in the standardization of the test for the planning assessment "Tower of Hanoi". A sample of 1.032 was selected 1st to 6th grade belonging to schools in the Canary Islands with an age range between 6 years and 3 months old to 12 years and 4 months old. We analyzed the number of designs correctly in different grades. We found that there are three different moments in planning development: 1st grade children were different from the rest of the grades; whereas children of 2nd, 3rd and 4th grades were more similar; and children of 5th and 6th grades between them. We also found a gradual improvement in planning function of age. Furthermore, "Tower of Hanoi" scales are presented for children of elementary grades. El objetivo de este trabajo ha sido evaluar el desarrollo evolutivo de la planificación y obtener datos normativos de la prueba de planificación “Torre de Hanoi” en escolares de Educación Primaria (EP). Con este propósito se ha seleccionado una muestra de 1.032 alumnos/as escolarizados desde primero hasta sexto curso de EP en la Comunidad Autónoma de Canarias, con edades comprendidas entre los 6 años y 3 meses y los 12 años y 4 meses. Se analizó el número de diseños correctamente realizados por los escolares en los diferentes cursos. Los resultados encontrados ponen de manifiesto la existencia de tres momentos diferenciados en el desarrollo de la planificación, observándose un rendimiento inferior del alumnado de primer curso frente al resto de los cursos y un rendimiento más similar entre, por un lado, el alumnado de segundo, tercero y cuarto, y, por otro lado, entre el de quinto y sexto curso. Asimismo, se observa una mejora progresiva en la planificación -en función de la edad. Por último, se presenta el baremo para EP de la prueba “Torre de Hanoi”. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/75941 | ISSN: | 1888-8992 | DOI: | 10.30552/ejep.v5i1.81 | Source: | European Journal of Education and Psychology [ISSN 1888-8992], v. 5 (1), p. 79-91, (Junio 2012) |
Appears in Collections: | Artículos |
WEB OF SCIENCETM
Citations
20
checked on Dec 15, 2024
Page view(s)
245
checked on Sep 23, 2023
Download(s)
145
checked on Sep 23, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.