Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/75018
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dc.contributor.authorGarcía-García, Fran J.en_US
dc.contributor.authorLópez-Torrijo, Manuelen_US
dc.contributor.authorSantana Hernández, Rafaelen_US
dc.date.accessioned2020-10-26T15:20:19Z-
dc.date.available2020-10-26T15:20:19Z-
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.issn1138-414Xen_US
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/75018-
dc.description.abstractSecondary education has been identified as a barrier to achieve the real and effective inclusion of all students. Teacher education is crucial for achieving inclusive education. Therefore, our study analyzes training programs in Spain (64 masters). According to the statistical differences, it has been possible to answer three research questions. In response to the first one, the sector (public or private) of the offer does not influence the training on inclusive education that future teachers receive. Regarding the second question, a significant influence has been found on the offer due to the presence of the educational guidance pathway, which not all programs include. Finally, the contents codified on inclusive education based on the academic guides or projects have been consistent in contrast with the requirement of the competences on inclusion. The supra and international nature of the training gaps in the case of secondary education teachers is one of the main topics of discussion throughout the text. It has been also discussed the briefness of the programs, how the educational guidance pathway has influenced the programs in Spain, the relevance of inclusion in secondary education, and the practical and curricular implications of the study.en_US
dc.description.abstractLa educación secundaria ha sido identificada como un obstáculo para lograr la inclusión real y eficaz de todo el alumnado. La formación del profesorado es crucial para alcanzar dicha educación inclusiva. Por ello, nuestro estudio analiza los programas de formación en España (64 titulaciones). De acuerdo con las diferencias estadísticas, ha sido posible responder a tres preguntas de investigación. En respuesta a la primera, el sector (público o privado) de la oferta formativa no influye en la formación sobre educación inclusiva que reciben los futuros profesores. Respecto a la segunda pregunta, se ha hallado una influencia significativa en la oferta debida a la presencia del itinerario de orientación, que no todas las titulaciones ofrecen. Por último, los contenidos codificados sobre educación inclusiva en base a las guías o proyectos docentes han resultado consistentes en contraste con la exigencia de las competencias sobre inclusión. El carácter supra e internacional de las carencias formativas en el caso del profesorado de educación secundaria es uno de los principales temas de discusión a lo largo de todo el texto. También se discuten la brevedad de los programas, cómo ha influido hasta ahora el itinerario de orientación educativa en España, la importancia de la inclusión en la educación secundaria y las implicaciones prácticas y curriculares del estudio.en_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofProfesoradoen_US
dc.sourceProfesorado [ISSN 1138-414X], v. 24 (2), p. 270-293en_US
dc.subject5803 Preparación y empleo de profesoresen_US
dc.subject.otherCurriculumen_US
dc.subject.otherEducational Policyen_US
dc.subject.otherInclusive Educationen_US
dc.subject.otherSecondary Educationen_US
dc.subject.otherSpainen_US
dc.subject.otherTeacher Educationen_US
dc.subject.otherEducación inclusivaen_US
dc.subject.otherEducación Secundariaen_US
dc.subject.otherEspañaen_US
dc.subject.otherFormación de profesoresen_US
dc.subject.otherPolítica de la educaciónen_US
dc.subject.otherPrograma de estudiosen_US
dc.titleEducación inclusiva en la formación del profesorado de educación secundaria: Los programas españolesen_US
dc.title.alternativeInclusive education in secondary education teachers' training: The programs in Spainen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.30827/PROFESORADO.V24I2.14085en_US
dc.identifier.scopus85092785446-
dc.contributor.authorscopusid57208651176-
dc.contributor.authorscopusid56020884800-
dc.contributor.authorscopusid57219451609-
dc.identifier.eissn1989-6395-
dc.description.lastpage293en_US
dc.identifier.issue2-
dc.description.firstpage270en_US
dc.relation.volume24en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateEnero 2020en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.description.sjr0,341
dc.description.sjrqQ3
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.esciESCI
dc.description.fecytqQ1
dc.description.fecytpuntuacion54,9
dc.description.dialnetimpact1,02
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.dialnetdD2
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.orcid0000-0002-0530-3305-
crisitem.author.fullNameSantana Hernández, Rafael-
Appears in Collections:Artículos
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