Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/74873
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRubio Royo, Enriqueen_US
dc.date.accessioned2020-10-19T14:43:47Z-
dc.date.available2020-10-19T14:43:47Z-
dc.date.issued2011en_US
dc.identifier.issn0210-1963en_US
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/74873-
dc.description.abstractWe are witness, and actors, in a changing world, different from that proceed and unpredictable, whose main characteristic is its complex nature. A changing world with a level of unprecedented in-terconnectedness and interdependence (cause of its complexity), with new structures (networks) and new social technologies that shape the Internet as a transformation digital infrastructure and also of adequation. As a result, a "new expanded and complex vital environment", has a significant impact in the way we interact, live, work and learn. We are therefore facing a new class of situations or problems (complex) that, when we face the same, we need not only change how we think and perceive reality (systems thinking), but also the adoption of a new digital culture, where interdependence and sustainability prevails. We call "complexity gap", the difficulty that entails the assimilation and practise of such requirements, which at the same time represents the main challenge we are faced with today. Referred to as "complexity gap", the difficulty involved in the assimilation and practice of these requirements and, in turn, is the main challenge we face today. Finally, from an of organic growth perspective ("bottom-up"), considering the person as "complex adaptive system", it is proposed profile "eAprendiz" as a strategy for adaptation and personal, and professional, empowerment, in the current global "extended and complex environment". Finally, from an organizational development ("bottom-up"), and considering the person as "complex adaptive system", it is proposed profile "eAprendiz" as a strategy for adaptation and personal, and professional, empowerment, in the current global, extended and complex environment.en_US
dc.description.abstractEstamos siendo testigos, y a la vez actores, de un mundo en transformación, distinto del que procedemos e impredecible, cuya característica principal es su naturaleza compleja. Un mundo en transformación con un nivel de interconexión e interdependencia sin precedentes (causa de su complejidad), con nuevas estructuras (redes) y con nuevas tecnologías sociales, que configuran a Internet como infraestructura digital de transformación (disruptiva) y, también, de adecuación. Como resultado de todo ello, un “nuevo ENTORNO vital, expandido y complejo”, impacta notablemente en la manera en que nos relacionamos, vivimos, trabajamos y aprendemos. Nos encontramos, pues, ante una nueva clase de situaciones o problemas complejos) que, a la hora de enfrentarnos a los mismos, nos requiere no solo cambiar nuestra forma de pensar y percibir la realidad (pensamiento sistémico), sino también la adopción de una nueva cultura digital, de interdependencia y sostenibilidad. Denominamos como “brecha de la complejidad”, a la dificultad que conlleva la asimilación y práctica de dichos requerimientos y que, a su vez, constituye el principal reto al que nos enfrentamos en la actualidad. Por último, desde una perspectiva de desarrollo orgánico (“bottom-up”), y considerando a la persona como “sistema complejo adaptativo”, se propone el perfil “eAprendiz” como estrategia de adecuación y empoderamiento personal, y profesional, en el actual entorno global, “extendido y complejo”.en_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofArboren_US
dc.sourceArbor [ISSN 0210-1963], v. 187 (EXTRA 3), p. 23-37, (Diciembre 2011)en_US
dc.subject580204 Niveles y temas de educaciónen_US
dc.subject330414 Ordenadores digitalesen_US
dc.subject.otherACSen_US
dc.subject.otherAdaptive Complex Systemsen_US
dc.subject.otherBottom-Upen_US
dc.subject.otherComplex Systemsen_US
dc.subject.otherComplexity Gapen_US
dc.subject.othereLearneren_US
dc.subject.otherInterneten_US
dc.subject.otherSystems Thinkingen_US
dc.subject.otherPensamiento sistémicoen_US
dc.subject.otherBrechaen_US
dc.subject.otherSistemas complejos adaptativosen_US
dc.subject.otherSCAsen_US
dc.titleLa brecha de la "complejidad": Perfil eAPRENDIZ como propuesta de adecuación personal al nuevo entorno "vital", expandido y complejoen_US
dc.title.alternativeThe gap of the complexity: eAPRENDIZ profile as a personal suitability proposal for the new "habitat", expanded and complexen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.3989/arbor.2011.Extra-3n3126en_US
dc.identifier.scopus84856845536-
dc.contributor.authorscopusid36761597200-
dc.description.lastpage37en_US
dc.identifier.issueEXTRA 3-
dc.description.firstpage23en_US
dc.relation.volume187en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateDiciembre 2011en_US
dc.identifier.ulpgces
dc.description.sjr0,165
dc.description.sjrqQ3
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.ahciAHCI
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR IUCTC: Centro de Innovación para la Sociedad de la Información-
crisitem.author.deptIU de Cibernética, Empresa y Sociedad (IUCES)-
crisitem.author.parentorgIU de Cibernética, Empresa y Sociedad (IUCES)-
crisitem.author.fullNameRubio Royo,Enrique-
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (1,54 MB)
Show simple item record

SCOPUSTM   
Citations

3
checked on Jul 28, 2024

Page view(s)

157
checked on Feb 17, 2024

Download(s)

136
checked on Feb 17, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.