Identificador persistente para citar o vincular este elemento:
http://hdl.handle.net/10553/74873
Título: | La brecha de la "complejidad": Perfil eAPRENDIZ como propuesta de adecuación personal al nuevo entorno "vital", expandido y complejo | Otros títulos: | The gap of the complexity: eAPRENDIZ profile as a personal suitability proposal for the new "habitat", expanded and complex | Autores/as: | Rubio Royo, Enrique | Clasificación UNESCO: | 580204 Niveles y temas de educación 330414 Ordenadores digitales |
Palabras clave: | ACS Adaptive Complex Systems Bottom-Up Complex Systems Complexity Gap, et al. |
Fecha de publicación: | 2011 | Publicación seriada: | Arbor | Resumen: | We are witness, and actors, in a changing world, different from that proceed and unpredictable, whose main characteristic is its complex nature. A changing world with a level of unprecedented in-terconnectedness and interdependence (cause of its complexity), with new structures (networks) and new social technologies that shape the Internet as a transformation digital infrastructure and also of adequation. As a result, a "new expanded and complex vital environment", has a significant impact in the way we interact, live, work and learn. We are therefore facing a new class of situations or problems (complex) that, when we face the same, we need not only change how we think and perceive reality (systems thinking), but also the adoption of a new digital culture, where interdependence and sustainability prevails. We call "complexity gap", the difficulty that entails the assimilation and practise of such requirements, which at the same time represents the main challenge we are faced with today. Referred to as "complexity gap", the difficulty involved in the assimilation and practice of these requirements and, in turn, is the main challenge we face today. Finally, from an of organic growth perspective ("bottom-up"), considering the person as "complex adaptive system", it is proposed profile "eAprendiz" as a strategy for adaptation and personal, and professional, empowerment, in the current global "extended and complex environment". Finally, from an organizational development ("bottom-up"), and considering the person as "complex adaptive system", it is proposed profile "eAprendiz" as a strategy for adaptation and personal, and professional, empowerment, in the current global, extended and complex environment. Estamos siendo testigos, y a la vez actores, de un mundo en transformación, distinto del que procedemos e impredecible, cuya característica principal es su naturaleza compleja. Un mundo en transformación con un nivel de interconexión e interdependencia sin precedentes (causa de su complejidad), con nuevas estructuras (redes) y con nuevas tecnologías sociales, que configuran a Internet como infraestructura digital de transformación (disruptiva) y, también, de adecuación. Como resultado de todo ello, un “nuevo ENTORNO vital, expandido y complejo”, impacta notablemente en la manera en que nos relacionamos, vivimos, trabajamos y aprendemos. Nos encontramos, pues, ante una nueva clase de situaciones o problemas complejos) que, a la hora de enfrentarnos a los mismos, nos requiere no solo cambiar nuestra forma de pensar y percibir la realidad (pensamiento sistémico), sino también la adopción de una nueva cultura digital, de interdependencia y sostenibilidad. Denominamos como “brecha de la complejidad”, a la dificultad que conlleva la asimilación y práctica de dichos requerimientos y que, a su vez, constituye el principal reto al que nos enfrentamos en la actualidad. Por último, desde una perspectiva de desarrollo orgánico (“bottom-up”), y considerando a la persona como “sistema complejo adaptativo”, se propone el perfil “eAprendiz” como estrategia de adecuación y empoderamiento personal, y profesional, en el actual entorno global, “extendido y complejo”. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/74873 | ISSN: | 0210-1963 | DOI: | 10.3989/arbor.2011.Extra-3n3126 | Fuente: | Arbor [ISSN 0210-1963], v. 187 (EXTRA 3), p. 23-37, (Diciembre 2011) |
Colección: | Artículos |
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