Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/74201
Title: | Mujeres, educación literaria e interculturalidad | Other Titles: | Women, Literary education and Interculturality | Authors: | Gómez-Devís, M-Begoña Garcia-Raffi, Josep Vicent |
UNESCO Clasification: | 58 Pedagogía 531204 Educación |
Keywords: | Educación literaria Educación intercultural Género Educación secundaria Educación Superior |
Issue Date: | 2020 | Journal: | El Guiniguada | Abstract: | La educación literaria reside en la enseñanza y el aprendizaje de las habilidades y
destrezas necesarias para leer de forma competente los textos literarios y aporta el
protagonismo del valor educativo de la literatura porque se centra en las competencias
que le son propias. Desde una mirada actual y universal esta debe asumir el reto de
abordar en el aula una serie de decisiones desde una perspectiva respetuosa, inclusiva
y transformadora. La educación intercultural y plurilingüe constituye un elemento
básico que favorece la convivencia cultural y tolerancia, tan necesarias en sociedad. Y
en este marco complejo de relaciones literarias y multiculturales dentro del contexto
educativo, las mujeres creadoras reivindican su presencia después de tantos años de
invisibilidad no aceptada. El trabajo que aquí se presenta recoge buena muestra de
ello. Literary education lies in teaching and learning of the abilities and skills needed to competently read literary texts, and enhances the educational value of literature because it focuses on its own specific competences. From a contemporary and universal perspective, it must take on the challenge of addressing a series of decisions in the classroom from a respectful, inclusive and transformative point of view. Intercultural and multilingual education stands as a basic element that favors cultural coexistence and tolerance. And in this complex framework of literary and multicultural relationships within the educational context, women creators claim their presence after so many years of unacceptable invisibility. This article includes ample evidence of their work. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/74201 | ISSN: | 2386-3374 | DOI: | 10.20420/ElGuiniguada.2013.333 | Source: | El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 29, p. 8-17, (2020) |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
170
checked on Sep 23, 2023
Download(s)
160
checked on Sep 23, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.