Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/73665
Title: Puertos y turismo de cruceros en islas del Atlántico medio septentrional (Caribe y Macaronesia).
Other Titles: Ports and cruises in Islands of Norh Mid-Atlantic (Caribbean and Macaronesia)
Authors: González Morales, Alejandro 
Ramón Ojeda, Antonio Ángel 
UNESCO Clasification: 540102 Geografía de las actividades
531290 Economía sectorial: turismo
Keywords: Turismo de cruceros
Turismo de cruceros
Caribe
Macaronesia
Cruise tourism, et al
Issue Date: 2020
Publisher: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC
Journal: Estudios geográficos 
Abstract: El presente trabajo realiza una aproximación al turismo de cruceros en el Atlántico Medio Septentrional. Se estudian las características de los puertos, rutas y destinos del Caribe y la Macaronesia, estableciendo un análisis comparado e individual de cada ámbito. Se analiza el número de cruceros, su frecuencia, estacionalidad y duración, las principales rutas, los recursos más visitados y también las características de los puertos, de los que se elabora una propuesta tipológica. Se han observado algunas similitudes entre ambos espacios, pero sobre todo existen diferencias, tanto cuantitativas, como cualitativas. Asistimos a una transformación del modelo de turismo de cruceros que es resultado del crecimiento de este segmento, lo que está dando lugar a nuevas formas de utilización del territorio y sus recursos. Los puertos se transforman con rapidez debido a las inversiones en in-fraestructuras, pero su localización es cada vez menos determinante en el diseño de las rutas.
This work makes an approximation of cruise tourism in the North Mid-Atlantic. In the work we study the characteris-tics of the ports, routes and destinations of the Caribbean and Macaronesia, establishing a comparative and individual analysis of each area. This paper analyses the number of cruises, their frequency, seasonality, duration, the main routes, the most visited resources and the characteristics of the ports, from which a typological proposal is carried out. Some similarities have been ob-served between both spaces, but above all, there are differences, both quantitative and qualitative. We are witnessing a transfor-mation of the cruise tourism model that is the result of the growth of this segment, which is giving rise to new ways of using the territory and its resources. Ports are being transformed quickly due to infrastructure investments, but their location is less and less decisive in the design of routes
URI: http://hdl.handle.net/10553/73665
ISSN: 0014-1496
DOI: 10.3989/estgeogr.202054.044
Source: Estudios geográficos [ISSN 0014-1496],v. 81 (288), p. 10-0
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7481999
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (1,07 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.