Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/72751
Title: | La innovación educativa: Un desafío para los orientadores como agentes promotores de las iniciativas de cambio | Other Titles: | The educational innovation: A challenge for the counselors like agents of change | Authors: | Santana Vega, Lidia E. | UNESCO Clasification: | 531204 Educación | Keywords: | Agents of change Change Equality Professional practice Social justice, et al |
Issue Date: | 2010 | Journal: | Revista española de Orientación y Psicopedagogía | Abstract: | This article discusses the innovation processes and the important role of professional guidance in promoting and managing the educative change. The research on the processes of innovation has to guide the work of the counselors and to provide guidelines of action to them; the guidelines will serve to the educational community as support/help to the initiatives of change. The perception of the counselors like leaders of the processes of innovation can develop across the research on this topic. Counselors must play a leading role in the eradication of inequality and social injustice. In these last years, the research about labor incidence of counselors on educational improvement has increased. In the literature is increasingly: a) the importance about the leadership of counselor in the educational context and b) its important role in promoting equality and social justice. The paper reflects on the different conceptions and dilemmas about educational innovation, the difficulties of the processes of change and the status of guidance in the context of restructuring schools. Este artículo analiza los procesos de innovación y el papel relevante de los profesionales de la orientacióna la hora de promover y gestionar el cambio educativo. La investigación sobre los procesosde innovación ha de guiar el trabajo de los orientadores y de las orientadoras y proporcionarles pautasde actuación; dichas pautas servirán a la comunidad educativa como apoyo/ayuda a las iniciativasde cambio. La percepción de los orientadores y de las orientadoras como líderes de los procesos deinnovación puede desarrollarse de forma significativa y relevante a través de la investigación sobreeste tópico.Los orientadores han de jugar un papel destacado en la erradicación de la desigualdad y de la injusticiasocial. De ahí que, en esto últimos años, se haya incrementado la investigación que tiene como tópicocentral esclarecer la incidencia del trabajo de los orientadores sobre la mejora educativa.En la literatura especializada se conceda cada día más relevancia al liderazgo que puede ejercer elorientador en el entramado educativo y su papel relevante a la hora de promover la equidad y la justiciasocial.En el trabajo se reflexiona sobre las distintas concepciones y dilemas sobre la innovación educativa, lasdificultades inherentes a los procesos de cambio y cuál es la situación de la orientación en el contextode la reestructuración. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/72751 | ISSN: | 1139-7853 | DOI: | 10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11530 | Source: | Revista española de Orientación y Psicopedagogía [ISSN 1139-7853], v. 21 (2), p. 261-270 (Enero 2010) |
Appears in Collections: | Artículos |
SCOPUSTM
Citations
8
checked on Nov 17, 2024
WEB OF SCIENCETM
Citations
1
checked on Feb 25, 2024
Page view(s)
884
checked on Jun 22, 2024
Download(s)
691
checked on Jun 22, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.