Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/72509
Title: Evolución de los hábitos deportivos de estudiantes de ciencias del deporte en España
Other Titles: Evolution in the Sports Habits of Sport Sciences Students in Spain
Evolució dels hàbits esportius d’estudiants de ciències de l’esport a Espanya
Authors: Rodicio-García, Maria Luisa
Mosquera-Gonzalez, María José
Penado, María
Mateos-Padorno, Covadonga 
UNESCO Clasification: 5801 Teoría y métodos educativos
Keywords: Sport
Higher Education
Physical Education
Students
Physical Activity
Issue Date: 2020
Journal: Apunts. Educacion Fisica y Deportes 
Abstract: El objetivo de este trabajo fue analizar la evolución de los hábitos deportivos de estudiantes españoles de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Se trata de un estudio cuantitativo, exploratorio y descriptivo. La muestra se compuso de 1043 estudiantes distribuidos en tres conjuntos de diferentes años académicos: 357 (34.2 %) cursaron los estudios en el período 1991-92; 364 (34.9 %); en el 2012-13, y 322 (30.9 %), en el 2016-17. Son hombres en su mayoría (74.3 % frente al 24.7 % de mujeres) y la media de edad es de 21.7 años (DE = 3.077). Para la recogida de datos se utilizó un cuestionario que presenta un índice de fiabilidad de α = .822, .836, .877, en cada conjunto. Los resultados mostraron que el perfil de los estudiantes era claramente deportivo, que tenían antecedentes de deportistas en su familia, algo que se va incrementando con el paso de los años, y que, una vez los estudios iniciados, se aprecia un descenso en el número de deportes practicados. Destaca el fútbol como deporte mayoritario que aumenta en función de los años estudiados y desciende después de matricularse en el centro. La práctica se vincula con las federaciones y, por lo tanto, la mayoría compiten a nivel nacional y regional.
The purpose of this study was to analyse the evolution of the sports habits of Physical Activity and Sport Sciences students in Spain. It is a quantitative, exploratory and descriptive study. The sample is comprised of 1043 students divided into three different academic years: 357 (34.2%) were studying in the period 1991-92, 364 (34.9%) in 2012-13 and 322 (30.9%) in 2016-17. The majority are males (74.3% compared to 24.7% females) and their mean age is 21.7 (SD = 3.077). A questionnaire with a reliability index of alpha=.822,.836,.877, respectively, was used to collect the data. The results show that the student profile is clearly athletic, with sports backgrounds in their families, a trend that increased over the years, although once they started their degree programmes the number of sports they practised decreased. Football is the majority sport, which increased in the academic years studied and decreased after the students enrolled in the school. Their sports practice is associated with federations, and therefore the majority compete nationally and regionally.
URI: http://hdl.handle.net/10553/72509
ISSN: 1577-4015
DOI: 10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/2).140.03
Source: Apunts. Educacion Fisica y Deportes [ISSN 1577-4015], n. 140, p. 15-22, (Abril-Junio 2020)
Appears in Collections:Artículos
Inglés
Unknown (671,77 kB)
Thumbnail
Español
Adobe PDF (674,17 kB)
Thumbnail
Catalán
Adobe PDF (674,18 kB)
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

4
checked on May 5, 2024

WEB OF SCIENCETM
Citations

3
checked on Feb 25, 2024

Page view(s)

92
checked on Jan 24, 2024

Download(s)

112
checked on Jan 24, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.