Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/72341
Title: Necesidades psicológicas básicas en Educación Física según el género y el ciclo educativo del estudiante durante la escolaridad obligatoria
Other Titles: Students' basic psychological needs In Physical Education In terms of gender and educational level
Authors: Gómez Rijo, Antonio 
Hernandez Moreno,Jose Manuel 
Martinez Herraez, Isabel
Gamez Medina, Saira
UNESCO Clasification: 531204 Educación
6102 Psicología del niño y del adolescente
Keywords: Autonomía
Competencia
Relación
Autonomy
Competence, et al
Issue Date: 2014
Journal: Revista de Investigacion Educativa 
Abstract: El objetivo de este estudio fue analizar los efectos del género y el ciclo educativo del estudiante sobre las necesidades psicológicas básicas en el área de Educación Física durante la escolaridad obligatoria. Participaron 684 alumnos de la asignatura de Educación Física (323 chicos y 361 chicas), con edades comprendidas entre los 11 y los 18 años. Se utilizó la Adaptación a la educación física de la escala de las necesidades psicológicas básicas en el ejercicio. Los resultados señalan que, a medida que se avanza en los ciclos educativos, los estudiantes perciben una menor autonomía, competencia y relación con los demás en el área. Respecto al género, los alumnos perciben una mayor autonomía y competencia que las alumnas.
The aim of this study was to analyze the effects of student gender and educational level on basic psychological needs in the area of Physical Education during compulsory schooling. The sample comprised 684 students (323 boys and 361 girls) aged 11 to 18. The Adaptation to physical education of basic psychological needs in exercise scale was administered. The results show that, as students progressed to higher educational levels, they perceived lower levels of autonomy and competence, and fewer possibilities to engage in personal relationships. With regard to gender differences, boys perceived more autonomy and competence than girls.
URI: http://hdl.handle.net/10553/72341
ISSN: 0212-4068
DOI: 10.6018/rie.32.1.172311
Source: Rie-Revista De Investigacion Educativa [ISSN 0212-4068],v. 32 (1), p. 159-167, (Enero 2014)
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (749,35 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.